FANDOM

Light ja L vastakkain.jpg
Vastakohdat
Luvun tiedot
Luku
21
Albumi
Hahmojen ensiesiintymiset
Julkaisu japaniksi
3. syyskuuta 2004
Julkaisu englanniksi
3. tammikuuta 2006
Julkaisu suomeksi
22. elokuuta 2008
Sivujen määrä
23
Lukuopas
Edellinen
Ensimmäinen siirto
Seuraava
Epäonni

Näytin tehneen vaikutuksen, mutta...hän varmasti vain esittää...?

Light Yagami

Vastakohdat (engl. Duplicity, jap. 裏腹 Urahara) on Death Note -mangan kolmannen albumin viides luku ja koko sarjan 21. luku.

Juoni Muokkaa

L oli juuri kertonut Light Yagamille epäilevänsä tätä Kiraksi. Light vain nauraa moiselle epäilylle, minkä jälkeen L sanoo todennäköisyyden olevan vain noin yksi prosentti. Hän haluaa vain varmistaa tämän syyttömyyden, jotta hänestä olisi apua tutkinnassa. Light ajatteli mielessään, ettei pääsisi tapaamaan tutkintayksikköä, jos olisi vähääkään epäilyn kohteena. Molemmat päättävät jatkaa keskustelua jossain, missä heihin ei kiinnitetä huomiota.

Sillä välin NPA:n päämajassa Soichiro Yagami puhuu varajohtaja Koreyoshi Kitamuran kanssa. Kitamura vaatii saada tietää tutkinnan yksityiskohdista sekä siitä missä tutkintayksikön jäsenet milloinkin olivat, kun päämajassa heitä oli aina vain yksi. Mutta Soichiro sanoo L:n kieltäneen asioista puhumisen kenellekään ulkopuoliselle. Kitamura kertoo myös kuinka joku mies (jonka Soichiro oletti olleen Mogi) oli esittäytynyt hänen tyttärelleen L:nä. Soichiro kuitenkin vakuuttaa, että epäilyn kohteena on ennemminkin hänen oma poikansa.

Sitten Kitamura toteaa kuinka tutkinta oli kestänyt jo neljä kuukautta. L:ää ja poliisia on yleisesti alettu pitää epäpätevinä. Soichiro raivostuu ja valittaa, kuinka suurin osa tutkijoista vain pakeni Kiraa eroamalla tutkintayksiköstä. Rauhoituttuaan Soichiro pyytää anteeksi, minkä jälkeen Kitamura kysyy voiko L:ään luottaa. Soichiro pitää L:ää heitä pätevämpänä ja kertoo tämän pistävän henkensä alttiiksi tälläkin hetkellä.

Sillä välin Light ja L ovat menneet erääseen kahvilaan jatkamaan keskusteluaan. Kukaan ei kuuntele heitä siellä tai huomauta L:n oudosta istumisasennosta. L itse sanoo istuvansa oudosti, koska normaali istuminen laskisi hänen päättelykykyään 40 prosenttia. Tämän jälkeen hän pyytää testata Lightin päättelykykyä, mihin Light suostuu.

Ensin L kysyy mitä Light ajatteli henkilöllisyyden paljastamisesta. Light vastasi kuinka L ilmiselvästi yritti varmistaa elossa pysymisen kertomalla moisen tiedon Kiraksi epäillylle henkilölle. Kiran tarvitsi tappaakseen tietää muutakin uhrin kasvot ja Light päätteli tiedon olevan nimi. L oli käyttänyt peitenimeä "Hideki Ryuga", joka kuului oikeasti eräälle idolille. Light kuitenkin uskoo, että olisi typerää oikealta L:ltä näyttäytyä. Hän kuitenkin uskoo "Ryugan" voisi olla oikea L, koska tämä oli liian omituinen.

Sitten L näyttää ulkopuolisille julkaisemattomia tiedostoja. Ensin oli luettelo järjestyksestä, jossa Japanissa olleet 12 FBI-agenttia kuolivat ja missä he saivat tiedoston. Toisena olivat valokuvat kolmesta viestistä, jotka olivat Kiran manipuloimat vangit kirjoittaneet ennen kuolemaansa.

Light väitti, ettei voinut päätellä FBI-agenteista mitään, jos ei tiennyt minkä tiedoston nämä olivat saaneet. L kertoi kyseessä olevan tiedosto, jonka sisälsi kaikkien 12 agentit nimet ja kasvokuvat. Agentit olivat kuolleet samana päivänä, jona olivat sen saaneet. Light päätteli Kiran käyttäneen sitä heidän tappamiseensa.

Kun L kysyi valokuvista, Light tiesi joutuvansa epäilyn alle, jos vain kertoo niihin sekoitetusta viestistä "Tiesitköhän L, kuoleman jumala vain omenoita syö?". Mutta valokuvat olivat numeroituja ja niiden mukaan järjestyltyinä viestiksi muodostuisi "Tiesitköhän L, vain omenoita syö kuolemanjumala?". Kun Light oli kertonut näistä molemmista vaihtoehdoista, L väitti valokuvia olevan vielä neljäs. Siinä luki viesti "Punaisin veri virtaa; käsin sitä kosken. Milloin tein tämän?" Silloin Kira jättämä viesti kuuluisikin "Tiesitköhän L, vain omenoita syö kuolemanjumala punaisin käsin?" Tuota viestiä Light ei ollut yhdenkään vangin käskenyt kirjoittaa, joten se oli tekaistu. Light väitti päätelmäänsä täydelliseksi ilman neljättä kuvaa, mutta L oli toista mieltä. Light tajusi, ettei L testannutkaan hänen päättelykykyään, vaan yritti nähdä hänen reaktionsa.

Lopuksi L kysyi mitä Light tekisi, jos itse olisi L ja kuulusteli Kiraksi epäilemäänsä henkilöä. Light väitti tekevänsä samoin kuin mitä L teki juuri nyt eli yrittäisi saada tämän kertomaan jotain, minkä vain Kira tiesi. L oli kysynyt samaa tutkintayksikön jäseniltä, mutta odottanut näiltä vastausta usean minuutin. L kehui Lightin päättelykykyjä ja halusi tämän yhä enemmän mukaan tutkintaan, vaikka sanoi todennäköisyyden Lightn syyllisyydestä nousseen kolmeen prosenttiin.

Light tietää kuinka L voisi sekä tarkkailla häntä että käyttää häntä edetäkseen tutkinnassa. Mutta sanoo, ettei voisi luottaa "Ryugaan" tai tehdä tämän kanssa yhteistyötä ennen kuin tietäisi tämän olevan oikea L. L miettii kuinka Lightin syyllisyys oli 7 prosenttisesti varma, koska tämä vaikutti häviämistä inhoavalta ihmiseltä. Hän kuitenkin sanoi ääneen myöntymällä viemään tämän tutkintapäämajaan.

Sitten heidän molempien puhelimet soivat. He molemmat saivat saman tiedon: Lightin isä Soichiro oli saanut sydänkohtauksen. Oliko syyllinen Kira?

Suunnittelu Muokkaa

Nimi "Vastakohdat" viittaa siihen kuinka kumpikin osapuoli pyrkii selvittämään toistensa todelliset ajatukset.

Lukuopas Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki