FANDOM

Misa ja Rem kaduilla.jpg
Typerys
Luvun tiedot
Luku
25
Albumi
Hahmojen ensiesiintymiset
Julkaisu japaniksi
3. syyskuuta 2004
Julkaisu englanniksi
3. tammikuuta 2006
Julkaisu suomeksi
22. elokuuta 2008
Sivujen määrä
19
Lukuopas
Edellinen
Kilpi
Seuraava
Mullistus

En voi jättää häntä oman onnensa nojaan pitkäksi aikaa...

Light Yagami

Typerys (engl. Fool, jap. 馬鹿 Baka) on Death Note -mangan kolmannen albumin yhdeksäs ja viimeinen sekä koko sarjan 25. luku.

Juoni Muokkaa

Light Yagami oli katsonut viimeisintä Kiran lähettämiä nauhoja koskevan lähetyksen. Hän itse oli Kira, mutta nauhat eivät olleet hänen tekosiaan. Sen sijaan ihmisten maailmaan oli saapunut Ryukin ohella toinenkin shinigami, joka oli antanut Death Noten eräälle Kiraa kannattavalle ihmiselle. Käytöksen perusteella tällä ihmisellä oli myös shinigamin silmät. Tuota Kiraa voisi käyttää paitsi keinona saada poliisi uskomaan Light syyttömäksi sekä tappamaan L.

Hänen mielestään kuitenkin jäljittelijä oli teoillaan laskenut Kiran arvoa lähettämällä videoita ja uhkailemalla poliiseja. Lisäksi jäljittelijän kiinni jääminen saattaisi paljastaa Death Note -muistikirjojen olemassaolon. Tällä hetkellä hän päätti, että ihanteellisin tilanne olisi liittyä Kira-tutkintayksikköön ja pysyä selvillä siten sekä jäljittelijä-Kiran että L:n liikkeistä.

Kaksi päivää myöhemmin Soichiro Yagami saapuu L:n hotellihuoneelle muiden tutkintayksikön jäsenten ollessa jo siellä. Hän oli ollut Interpolin kokouksessa, jossa maiden johtajat olivat päättäneet, että oikean L:n pitää esiintyä televisiossa. L ymmärtää, että Interpol uhraisi mieluummin hänet kuin NPA:n johtajan. Mutta vaikka hän näyttäytyisi televisiossa, uskoisiko Kira häntä L:ksi? L päätti keksiä toisen keinon, koska tiesi, että kyseessä oli luultavasti toinen Kira.

Poliisit yllättyvät kuullessaan tämän. Kyseinen Kira ei voinut edes olla oikean Kiran apuri, koska ensimmäinen Kiran nauhoista sai sen tuntumaan epäuskottavalta. Lisäksi uhrit olivat erilaisia kuin Kiran muut uhrit. Heidän rikoksensa olivat liian mitättömät ja huumeiden hallussapidosta epäillyistä julkkiksista puhuttiin vain juorulehdissä. Oikea Kira olisi käyttänyt paljon tunnetumpia rikollisia. Kun Soichiro kysyitodennäköisyyttä toisesta Kirasta, L sanoi sen olevan yli 70 prosenttia.

Kaikkien edellisten johtolankojen lisäksi toisen Kiran olemassaoloon viittasi myös nauhoilla olleiden videoiden huono laatu. Lisäksi äänenmuokkaus oli tehty amatöörimmäisesti. Kun nauhat oli esitettiin kilpinä käytettiin korkeita poliisivirkamiehiä ja viattomia uutistenlukijoita tapettiin. Oikea Kira pyrkisi ennemminkin tulemaan vähitellen hyväksytyksi koko yhteiskunnassa.

Aizawa löysi kirjekuoresta sormenjälkiä, jotka eivät kuuluneet yhdellekään aseman työntekijöistä. Matsuda puolestaan ajatteli, että Kira ei koskaan jättäisi sormenjälkiä mihinkään. Toinen Kira ei siis ollut nähtävästi yhtä älykäs kuin oikea Kira. Sormenjäljet olivat pienet, luultavasti lapsen tai pienen naisen.

L toteaa, että vaikka molemmat Kirat tappavat eri tavalla, yhdenkin nappaaminen antaa vihjeitä toisen kiinni saamiseksi. Oikea Kira pyrkisi saamaan toisen Kiran henkilöllisyyden selville ennen poliiseja ja käyttäisi tätä hyväkseen ennen kuin tappaisi hänet.

L pyytää vielä kerran Lightia osallistumaan tutkimuksiin. Hän ei takaa täyttä vapautusta syytteistä, mutta sanoo tällä olevan loistava päättelykyky. Soichirolla ei ole enää mitään poikansa liittymistä vastaan. Matsuda ja Aizawa ovat samaa mieltä. Mutta L vaatii ensin pitämään salassa teorian jäljittelijä-Kirasta.

Samaan aikaan Tokion kaduilla kävelee nuori vaaleahiuksinen tyttö nimeltä Misa Amane seuranaan shinigami Rem. Rem kysyy miksi tämä ei käytä Death Notea enemmän omaksi ilokseen. Mutta Misa sanoo tehneensä niin koko ajan. Hän halusi tavata Kiran ja tietää millainen tämä oli. Siksi hän oi muuttanut Kantoon ja lähettänyt nauhat Sakura TV:lle. Rem kuitenkin varoittaa, että Misa voisi päästä hengestään. Mutta Misa uskoo Kiran olevan kiltti tukijoilleen ja toteaa olevansa vahvemmalla, koska hänellä oli shinigamin silmät.

Suunnittelu Muokkaa

Tsugumi Ohba totesi luvun nimestä, että "Death Note saa kerrankin naispuolisen sankarin ja jota tässä luvussa kutsutaan 'typerykseksi'... Aika ilkeää. Mutta sellainen Death Note vain on."

Lukuopas Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki