FANDOM

Tunnustus
Luvun tiedot
Luku
75
Albumi
Hahmojen ensiesiintymiset
Julkaisu japaniksi
2. joulukuuta 2005
Julkaisu englanniksi
2. tammikuuta 2007
Julkaisu suomeksi
24. helmikuuta 2009
Sivujen määrä
21
Lukuopas
Edellinen
Taitava esitys
Seuraava
Tervehdys

Tunnustus (engl. Acknowledgement, jap. 認知 Ninchi) on Death Note -mangan yhdeksännen albumin viides sekä koko sarjan 75. luku.

Juoni Muokkaa

Light Yagami ei ole tyytyväinen siihen, että Mello selvisi hengissä. Hän oli toivonut voivansa huijata Wammy's Housen henkilökuntaa tai entisiä asukkaita, mutta yhteenkään heistä ei saanut yhteyttä. Hän epäili Nearin olevan sen takana ja että tämä halusi Mellon pysyvän elossa, koska oli arvokas tiedonlähde.

Sillä hetkellä Near ottaa yhteyden häneen. Hän oli jatkuvasti soitellut siitä, miten Japanin tutkintayksikkö oli saanut apua Kiralta mafian piilopaikan selvittämisessä. Light vain väitti sen olevan kaikki mitä he tiesivät. Near ymmärtää, ettei hänelle kerrottaisi enempää, vaikka kuinka kyselisi. Light puolestaan piti mahdollisena, että Near alkoi epäillä häntä.

SPK:n päämajassa Komentaja Rester ja Hal Lidner kysyvät Nearin ajatuksia tapauksesta. Near pitää toista L:ää liian tumpelona ja Kiraa liian aktiivisena. Toinen L oli saanut selville Kiralta mafian jäsenten kuolinajan ja kaikki tutkintayksikön jäsenet olivat niistä vakuuttuneita. Kira oli tarjonnut apuaan Death Noten saamiseksi pois mafian hallusta. Mutta miksi Kira ei hankkinut sitä takaisin itselleen sen sijaan, että antoi sen päätyä takaisin tutkintayksikön haltuun? Tiesikö Kira edes heidän takavarikoineen sen alun perin Kyosuke Higuchilta? Ja jos tiesi, miksi hän ei yrittänyt jo silloin saada sitä takaisin?

Jos tieto Death Noten olemassaolosta leviäisi, monet haluaisivat sen haltuunsa. Se, että Kira oli antanut sen pysyä Japanin tutkintayksikön hallussa, antoi Nearille syytä todeta joko tutkintayksikön toimivan Kiran rikostovereina. Tai enemmänkin hän uskoi toisen L:n olevan Kira. Hän on siitä vain 7-prosenttisesti varma ja pitää ongelmana sitä miten täyttää loput 93 prosenttia. Mellon pääseminen karkuun helpotti sitä hieman. Rester ja Lidner luulevat Nearin olettavan liikoja, mutta Near vakuuttaa tutkinnan perustuvan olettamuksiin. Jos oli väärässä, pitää vain pyytää anteeksi.

Myöhemmin Japanin tutkintayksikkö seurasi Yhdysvaltain varapesidentti George Sairasin pitämää lehdistötilaisuutta. Presidentti David Hoopen että mafian jäsenten kuolemien johdosta hän ilmoitti Yhdysvaltojen hyväksyvän Kiran toimet ja suosittelevan samaa muillekin maille. Light esittää raivostunutta, mutta onkin oikeasti tyytyväinen tilanteeseen. Aizawa ja Ide ovat ilmoituksesta aidosti järkyttyneitä.

Toimittajat kysyivät pitikö varapresidentti Kiraa oikeuden edustajana. Varapresidentti muistutti, ettei sanonut niin, vaan selitti sotien loppuneen ja rikollisjärjestöjen olevan melkein tuhottu. Lisäksi hän uskoi presidentti Hoopen kuoleman johtuvan yrityksistä ottaa Kira kiinni. Tietäen Kiran vastustamisen olevan hengenvaarallista, hän julisti, ettei Yhdysvallat kestänyt jatkuvaa johdon vaihtumista. Hän ei hyväksynyt Kiraa oikeuden edustajana, vaan sanoi, ettei maa tee mitään valtiona Kiran kiinni saamiseksi. Raivostuneiden toimittajien mielestä ne olivat yksi ja sama asia. Varapresidentti kysyi pystyikö kukaan näistä uhmaamaan Kiraa suorassa lähetyksessä. Jotkut halusivat tehdä niin, mutta joidenkin mielestä varapresidentti ei ollut väärässäkään.

SPK:n jäsenet miettivät mitä heille nyt tapahtuisi. Near totesi järjestön joutuvan hajotetuksi. Ensin hän haukkui varapresidenttiä jänikseksi, mutta muuttikin käsityksensä tästä matoakin kavalammaksi. Nearin mielestä Kiran hyväksymistä ei voisi perustella millään.

Japanin tutkintayksikön päämajassa Aizawa ja Ide eivät vieläkään voi uskoa kuulemaansa. He epäilivät Kiran manipuloivan varapresidenttiä, mutta Lightin mukaan sillä ei olisi merkitystä, jos tämä kuolisi pian sen jälkeen. Kiran vastustajat olisivat niitä, jotka todennäköisemmin toivoisivat varapresidentin kuolemaa.

Matsuda kysyy muilta uskoivatko nämä Kiran olevan sydämensä pohjasta paha. Hän itse ei uskonut siihen täysin, mikä järkytti muita. Matsuda ei osannut sanoa pitikö Kiraa pahana vai oikeamielisenä, mutta halusi saada tämän kiinni. Hän kuitenkin uskoi Kiran itsekin taistelevan pahuutta vastaan. Kiran ansiosta tutkintayksikkö oli saanut Death Noten pois mafian hallusta ja maailmasta oli tullut parempi paikka heikoille ja rehellisille ihmisille. Aizawa ei kuitenkaan ollut samaa mieltä. Hän sanoi ihmisten vain pelkäävän tapetuksi tulemista, ja ettei sellainen ole todellista rauhaa. Matsuda sanoi ymmärtävänsä sen, mutta ymmärsi myös niitä ihmisiä, jotka pitivät Kiraa pelastajana. Hän alkoi jo uskoa päässään viiraavan.

Light sanoi, ettei asia ollut niin. Hän selitti enemmistön olevan Kiran puolella, vaikka totuus oli, että Kira on massamurhaaja. Hän väitti Kirankin ymmärtävän tekonsa pahaksi, mutta tehneensä uhrauksena maailman muuttamisesta. Light kuitenkin sanoi, ettei tutkintayksikön pitänyt miettiä onko Kira paha vai oikeamielinen. Heidän tehtävänsä oli vain napata tämä. Hän sanoi Kiran olevan paha, jos tämä jää kiinni, ja oikeamielinen, jos tämä voittaa. Tutkintayksikkö päättää keskittyä vain Kiran jahtaamiseen, kun taas Light toteaa mielessään maailman kääntyvän yhä enemmän Kiran puolelle.

Lukuopas Muokkaa