FANDOM

Mogi pitää itseään sopimattomana.jpg
Sopimaton
Luvun tiedot
Luku
46
Albumi
Julkaisu japaniksi
4. huhtikuuta 2005
Julkaisu englanniksi
5. heinäkuuta 2006
Julkaisu suomeksi
26. marraskuuta 2008
Sivujen määrä
21
Lukuopas
Edellinen
Absurdi
Seuraava
Malttamattomuus

Tämä ei sovi minulle...

Kanzo Mogi

Sopimaton (engl. Ill-Suited, jap. 不向 Fumuki) on Death Note -mangan kuudennen albumin kolmas sekä koko sarjan 46. luku.

Juoni Muokkaa

Kira-tutkintayksikkö oli ajautunut mielipiteissään erilleen toisistaan, Soichiro Yagamin halutessa pidättävää Yotsuba Groupin seitsemän jäsentä ennen kuin Kiran henkilöllisyys oli selvillä—liike, jota L vastusti. Yotsuba oli kuitenkin pakottanut Japanin poliisin lopettamaan Kiran tapauksen tutkinnan, joten oli epätodennäköistä, että NPA pidättäisi seitsikkoa. Ulkomaalaiset poliisit taas eivät voisi auttaa ilman L:n kautta tullutta viestiä. Soichiro oli Touta Matsudan ja Kanzo Mogin ohella umpikujassa, kun taas L oli päättänyt Misa Amanen menevän Yotsubaan tiedustelemaan.

Seuraavana iltana Yotsuban seitsikko kokoontuu keskustellakseen Eraldo Coilin viimeisimmästä raportista. Coil tutkinut Misa Amanea, joka oli salaperäisesti kadonnut joksikin aikaa ja sinä aikana Kira oli kahden viikon tappamatta ketään. Hänen vanhempansa murhannut murtovaras oli joutunut Kiran tappamaksi ja Misa oli siitä kiitollinen. Misan isosisko oli vahvistanut hänet Kiran ihailijaksi ja että Misa muutti Tokioon juuri löytääkseen Kiran. Tämä sopii yhteen myös sen ajankohdan kanssa, kun toinen Kira lähetti videonauhoja Sakura TV:lle. Lisäksi Misan asunto oli tutkittu ennen hänen katoamistaan.

Misaa oli jo yritetty kaupata Yotsuban mainoksiin. Takeshi Ooin mielestä se olisi hyvä tilaisuus kysellä häneltä L:stä, mutta ei pitänyt sitä hyvänä ajatuksena. Kun Shingo Midou kysyy miksi, Reiji Namikawa tarkensi Ooin lausuntoa siten, että L:n henkilöllisyyden selvittämisen pitäisi olla yksin Coilin tehtävä.

Suguru Shimuran mielestä Yoshida Productionsin yritys kaupitella Misaa heille oli liian outoa ollakseen sattumaa, mutta Kyosuke Higuchi ei ollut asista huolissaan. Namikawa, johon L oli aiemmin ottanut yhteyttä, puolestaan mietti mielessään tarkkailtiinko tätäkin kokousta. Hän mietti oliko Coil todellisuudessa L:n puolella, mutta päättää olla valitsematta puolta, ettei joutuisi Kiran tappamaksi.

Sitten Shimura ehdottaa Coilin kutsumista paikan päälle. Ooi kannattaa ajatusta, mutta Midou epäilee Coilin suostumista siihen. Sitten Masahiko Kida soittaa Coilille.

Coil (todellisuudessa L:n tuttava Aiber) kuuntelee Kidan ehdotusta. Hän tietää myös riskin kasvojensa näkymiseen valvontakameroissa sekä mahdollisuuden joutua Kiran tappamaksi tai pidätetyksi murhiin osallistumisesta. Hän suostuu, mutta vaatii 2,5 miljoona dollaria, mihin Ooi käskee Kidan suostua.

Palattuaan kotiinsa, Yotsuban Kira, alkaa käyttää Death Notea rikollisten tappamiseen. Hän myös kertoo shinigami Remille Coilin raportista ja siitä, että Misa oli toinen Kira ja väliaikaisesti L:n pidättämänä. Hän ymmärsi Misan luopuneen Death Notensa omistajuudesta sekä muistoistaan toisena Kirana, mutta ei ole varma oliko se muistikirja, jota hän itse käytti. Hän alkaa pitää Misaa uhkana, koska tämä voisi olla yhteydessä joko L:ään tai alkuperäiseen Kiraan.

Hän päättää tehdä Misa Amanesta vaimonsa. Nousussa oleva idoli sekä Yotsuban seuraava toimitusjohtaja avioparina tekisivät hänestä kadehdinnan kohteen. Lisäksi hän vakuuttaisi Misan hengen suurten henkivakuutusrahojen toivossa.

Rem ei pidä siitä, että sellainen mies naisi Misan. Kiran lähdettyä, Rem repäisee palasen Death Noten sivusta ennen kuin piilottaisi muistikirjan tämän käskyjen mukaisesti.

Seuraavan päivänä Aiber ja Misa harjoittelevat Yotsuban tulevaa haastattelua varten. L saa myös Soichiron myöntymään lopulliseen päätökseen antaa Mogin esiintyä Misan managerina peitenimellä "Kanichi 'Mochi' Moji".

Kaksi päivää myöhemmin Mogi ajaa autolla Misaa Yotsuban pääkonttoria kohti. Mogi on yleensä varautunut, kovakasvoinen, harvapuheinen ja harvoin hymyilevä mies. Misan mielestä hänen pitäisi esittää olevansa eläväisempi ja puheliaampi. Mogi tuntee itsensä sopimattomaksi managerin tehtäviin, mutta muistuttaa itseään päätavoitteesta saada Kira kiinni. Mogi onnistuu kuitenkin hymyilemään ja puhumaan innostuneella tavalla heidän saapuessa Yotsubaan. Mutta uskoo edelleen olevansa sopimaton tehtävään.

Misa viedään suureen huoneeseen, jossa häntä haastattelevat Ooi, Shimura, Higuchi, Midou sekä Aiber (jonka Yotsuba tunsi Eraldo Coilin) peitenimellä "John Wallace" ja esiintyen Yotsuban PR-osaston erikoisneuvonantajana. Rem oli myös huoneessa, muta vain Yotsuban Kira näki hänet.

"Wallace" aloitti haastattelun kertomalla tutkineensa Misan taustat ja että Misa kunnioitti Kiraa, mitä pidettiin huonona imagona liike-elämässä. Ensin Misa kiistää Kiran ihailemisen, mutta "Wallace" kertoi kysyneensä hänestä tämän isosiskolta Kiotosta ja kuinka oli saanut selville Misan muuttaneen Tokioon juuri Kiran löytämiseksi. Muut Yotsuban työntekijät olivat vaikuttuneita tiedoista sekä tavasta, jolla haastattelu eteni.

"Wallace lupasi, ettei Kiran kannataminen haittaisi, jos se ei tulisi julki. Mutta hän vaatii välttelemään valehtelemista ja että umpikin osapuoli voi luottaa toisiinsa. Misa suostuu puhumaan asiasta siskonsa kanssa, mutta väittää myös halunneensa tavata Kiran puolileikillään.

"Wallace" vaati seuraavaksi totuutta erään etsivän selville saamsta tiedosta, jonka mukaan L pidätti hänet. Misa myöntää, että pidätyksestä vastuussa ollut henkilö kysyi häneltä Kirasta, mutta olevansa syytön ja ettei tiennyt pidätyksen olleen L:n tekosia. Ooi kysyi vielä, että oliko Misa nähnyt pidättäjän kasvot. Misa kertoi, että hänellä oli ollut silloin ide silmillä, mutta muisti kuulleensa samanlaisen äänen kuin jsokus televisiossa.

Higuchin mielestä tämä alkoi tuntua enemmän kuulustelulta kuin haastattelulta ja päätti mennä käymään vessassa. Misa pyysi päästä käymään itsekin vessassa. Joka tapauksessa Yotsuban miehet olivat salaa vakuuttuneita, että Misan ja Coilin avulla he saisivat L:n henkilöllisyyden selville.

Ollessaan yksin vessassa, Misa toteaa haastattelun todella raastavan hänen hermojaan. Sillä hetkellä Rem koskettaa hänen kättään Death Noten palasella. Misa, joka ei enää muista Remiä, pelästyy nähdessään hänet ja alkaa huutaa.

Suunnittelu Muokkaa

Ohba sanoi luvun nimen "Sopimaton" viittaavan Mogin kommenttiin, siitä ettei hänen uusi roolinsa sovi hänelle. Ohba sanoi harkinneensa luvulle nimeä, joka viittaaisi Misan ja Remin jälleentapaamiseen, mutta puolsi nimeä "Sopimaton", koska se oli humoristisempi.

Lukuopas Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki