FANDOM

Ryukin silmät.jpg
Silmät
Luvun tiedot
Luku
5
Albumi
Hahmojen ensiesiintymiset
Julkaisu japaniksi
2. helmikuuta 2004
Julkaisu englanniksi
10. lokakuuta 2005
Julkaisu suomeksi
18. kesäkuuta 2008
Sivujen määrä
18
Lukuopas
Edellinen
Sähkövirta
Seuraava
Manipulaatio

Shinigamin silmät...

Ryuk

Silmät (engl. Eyeballs, jap. 眼球 Gankyū) on Death Note -mangan ensimmäisen albumin sekä koko sarjan viides luku.

Juoni Muokkaa

L:n pyynnöstä FBI on saapunut Japaniin tutkimaan 141 tutkintapäämajan tietoihin käsiksi pääsevää henkilöä ja heidän läheisiään. Itse Kira-tutkintayksikön päällikkö Soichiro Yagami, hänen vaimonsa Sachiko, sekä heidän lapsensa Light ja Sayu, ovat heidän joukossaan.

Light on käynyt iltakoulua normaalien opiskeluidensa ohella valamistautuakseen yliopiston pääsykokeisiin. Häntä seuraa shinigami Ryuk, jota kukaan muu ei näe tai kuule. Ryuk sanoo, että hänellä on tärkeää asiaa. Hän sanoo, ettei ole Lightin tai L:n puolella, mutta hänen on pysyttävä maisemissa, kunnes joko Death Note tai Light tuhoutuu. Hän sanoo seuraavan asian siksi, josta se häiritsee häntä itseään: viimeisen kahden päivän aikana heitä on seurannut joku. Ryukia varjostaja ei näe, mutta silti hän tuntee kuin asia olisi päinvastoin. Light sanoo hankkiutuvansa varjostajasta pian eroon.

Light saapuu takaisin kotiinsa ja avaa huoneensa oven, josta putoaa pieni paperinpalanen. Paperi puuttuisi ovesta, mikäli joku olisi käynyt siellä.

Light miettii miten L tutkii poliiseja ja heidän läheisiään. Häntä oli seurattu kaksi päivää, kun taas tietovuoto oli tapahtunut kuusi päivää sitten. Jos tutkijoita olisi 50, Lightiin kohdistuvat epäilyt olisivat olemattomat, ellei tutkinta jatkuisi kuukausia. Hänen olisi saatava selville varjostajan nimi, jotta tilanne olisi hoidettavissa.

Sitten Ryuk alkaa jälleen puhua ja kertoo että shinigamien ja ihmisten tavoilla käyttää Death Notea olevan kaksi suurta eroa. Ensimmäinen on se, että tappamalla ihmisiä Death Notella shinigamit pidentävät omaa elinikäänsä.

Jos shinigami kirjoittaisi omaan muistkirjaansa 40-vuotiaana ihmisen nimen, joka eläisi 60-vuotiaaksi, shinigami saisi 20 vuotta elinaikaa lisää. Shinigami ei voi ampua päähän tai puukotta sydämeen. Ryuk on kuitenkin silloin tällöin nähnyt luonnollisen kuoleman kokeneita ihmisiä. Hän ei tiedä miten shinigameja voi tappaa, mutta tietää sellaisten keinojen olevan olemassa. Mutta vaikka ihminen kirjoittaisi nimiä Death Noteen, hänen elinikänsä ei pitene.

Toinen ero ihmisten ja shinigamien välillä ovat silmät. Shinigamit voivat nähdä silmillään ihmisen nimen ja elinajan katsomalla hänen kasvojaan. Esimerksiksi Ryuk näkee nimen "Light Yagami" sekä numerot "93312639". Hän ei kerro Lightille tätä eikä sitä paljonko jäljellä oleva elinikä on ihmisten ajassa. Mutta on olemassa keino, jolla Death Noten omistava ihminen voi saada samanlaiset silmät. Sitä varten hänen on maksettava puolet jäljellä olevastaan eliniästään.

Kuullessaan tämän Light toteaa, että tietäisi kaikkien ihmisten katsomalla heidän kasvojaan.

Suunnittelu Muokkaa

Luvun nimi "Silmät" viittaa vaihtokauppaan shinigamin silmistä, jonka Light voisi tehdä Ryukin kanssa. Ohba uskoi, että nimet "Eyes" tai "Trade" eivät olleet riittävän mielenkiintoisia ja hänen mielestään "Eyeballs" "kuulosti siistimmältä."

Lukuopas Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki