FANDOM

Lightin viritelmä.jpg
Sähkövirta
Luvun tiedot
Luku
4
Albumi
Hahmojen ensiesiintymiset
Julkaisu japaniksi
2. helmikuuta 2004
Julkaisu englanniksi
10. lokakuuta 2005
Julkaisu suomeksi
18. kesäkuuta 2008
Sivujen määrä
19
Lukuopas
Edellinen
Perhe
Seuraava
Silmät

Sillä hetkellä...muistikirja palaa ja kaikki todisteet tuhoutuvat.

Light Yagami

Sähkövirta (engl. Electric Current, jap. 現在 Genzai) on Death Note -mangan ensimmäisen albumin sekä koko sarjan neljäs luku.

Juoni Muokkaa

Hylätyssä rakennuksessa Light ottaa esineitä ulos laukustaan. Hän toteaa ongelmaksi sen, että jokainen Death Notea koskettava ihminen voi nähdä Ryukin. Hetken kuluttua hän sytyttää pienen tulen.

Samaan aikaan huoneessaan L istuu hetken aikaa erillään tietokoneestaan ja mietiskelee viimeisimpiä tapahtumia. Alun perin hän oli päätellyt uhrien kuolinaikojen perusteella Kiran olevan opiskelija. Mutta heti sen perään Kira oli tappanut kahtena seuraavan päivänä 46 rikollista tasan tunnin välein.

L tajuaa, että Kira mahdollisesti tietää poliisin epäilleen opiskelijaa, ja että Kiraa jahtaavan tutkintayksikön tietoja on päässyt vuotamaan. Hän ottaa yhteyden Watariin ja käskee tätä poistumaan päämajasta ja yhdistämään hänet FBI:n johtajalle.

Sillä välin Light lähtee ostamaan tarvikkeita, joita tarvitsee Death Noten kätkemiseen. Piilopaikan pitäisi olla sellainen, että muistikirja on helppo ottaa esille ja pistää pois. Mutta sen pitäisi olla myös paikka, jossa Lightin perhe ei voisi koskea siihen.

Ryuk on ymmällään. Lightin isä, Soichiro Yagami, on Kira-tutkintayksikön johtaja, joten Light pysyisi aina tutkimusten tasalla murtautumalla tämän tietokoneelle jälki jättämättä. Mutta Ryuk kysyy miksi tämä pisti L:n epäilemään poliiseja, mikä oli hänestä paljon pahempi kuin että Kira oli opiskelija.

Light selittää, että se oli osa suunnitelmaa tehdä L:stä selvää. Poliisi ja L eivät luottaneet toisiinsa alun pitäenkään, sillä kukaan ei luottaisi henkilöön, joka ei paljasta kasvojaan tai nimeään. Kun L tietää tutkinnan yksityiskohtien vuotavan Kiralle, hän tutkii salaa poliisien toimia. Silloin poliisit yrittäisivät paikallistaa L:n, jolloin Light voisi tappaa hänet.

Kira-tutkintayksikön toimistossa kolme etsivää jättää Soichiro Yagamille eropyyntökirjeet. He jäisivät poliisiin vain, jos saisivat siirron toisiin tehtäviin. Kiran oletetaan käyttävän yliluonnollisia tappakseen ihmisiä ilman suoraa kontaktia. L oli myös käskenyt ottaa selvää, oliko uhreista näytetty valokuvia tai videopätkiä. Ja asia todella oli niin. Kira yrittäisi tappaa myös ihmiset, jotka yrittävät ottaa hänet kiinni. Kolme poliisia pitävät omia henkiään arvokkaina ja eroavat yksiköstä. Kuultuaan tästä L päättelee Kiran tarvitsevan tappaakseen tietää kohteen nimi ja kasvot.

Samaan aikaan huoneessaan Light on onnistunut kehittämään turvallisen piilopaikan Death Notelle. Se oli piilotettuna pöytälaatikkoon ja avain oli siihen jätettynä. Mutta kun laatikko avattiin, Ryuk näki siellä vain tavallisen päiväkirjan. Sitten Light otti kuulakärkikylän ja poisti sieltä mustesäiliön. Hän työnsi sen laatikon pohjassa olevaan pieneen reikään. Ryuk tajusi, että laatikossa on valepohja, jonka työntyy syrjään mustesäiliön avulla ja jonka alta Death Note löytyy.

Light kuitenkin selittää, ettei muistikirjaa saisi käsiinsä noin vain, vaikka valepohja huomattaisiinkin. Muistikirja oli laitettu polttoainetta sisältävän muovipussin päälle ja pussiin oli oli johdettu kaksi sähköjohtoa, joiden toisella päässä oli metalliset osat. Kun valepohja suljettiin, laatikon pohjassa olevien metalliosien väliin meni valepohjaan kiinnitetty kumi, joka toimi eristeenä. Mustesäiliö ajoi saman asian silloin, kun valepohja avattiin. Mutta jos laatikkoa yritti avata toisella tavalla, metalliosat yhtyivät ja sähkövirta sytytti polttoaineen tuleen ja samalla myös itse muistikirjan. Ryuk kuitenkin toteaa, että jos Light tekee pinen virheen, hän polttaa itsensä pahasti. Mutta Lightille pieni tulipalo on parempi kuin kuolemanrangaistus.

Samaan aikaan L on ottanut yhteyden Steve Masoniin, FBI:n johtajaan. Hän pyytää Masonia järjestämään salaa sisäisen tutkinnan, joka kohdistuu henkilöihin, joilla on yhteyksiä Kiran tapauksen kanssa, ja heidän läheisiinsä. Mason suostuu ja L neuvoo häntä tekemään parhaansa FBI:n maineen eteen.

Suunnittelu Muokkaa

Luvun nimi "Sähkövirta" viittaa Death Noten piilottamiseen ja siihen kuinka sähkövirta voi tuhota sen, jos se löydetään. Ohba sanoi harkinneensa myös englanninnimiä "Current," "Destruction," ja "False Bottom." Lopulta hän uskoi että "Electric Current" eli "Sähkövirta" oli paras ratkaisu.

Lukuopas Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki