FANDOM

Puhelinsoitto Ukitalle.jpg
Puhelin
Luvun tiedot
Luku
15
Albumi
Julkaisu japaniksi
2. heinäkuuta 2004
Julkaisu englanniksi
8. marraskuuta 2005
Julkaisu suomeksi
30. heinäkuuta 2008
Sivujen määrä
21
Lukuopas
Edellinen
Houkutus
Seuraava
Käsilläseisonta

Saan tätä menoa puhelinneuroosin.

Hirokazu Ukita

Puhelin (engl. Phone Call, jap. 電話 Denwa) on Death Note -mangan toisen albumin kahdeksas sekä koko sarjan viidestoista luku.

Juoni Muokkaa

Hirokazu Ukita, Kira-tutkintayksikön jäsen on NPA:n päämajassa, jossa hän saa jatkuvasti soittoja ihmisiltä, joista kukin väittää olevansa Kira.

Samaan aikaan L ja muut tutkintayksikön jäsenet katsovat valvontakameroiden nauhoituksia FBI-agenttien kuolinhetkiltä. He katsovat seuraavaksi vierekkäin videot, joista toisella Raye Penber on lippuportilla ja toisessa hän kuolee. L huomasi Penberin nousseen Yamanote-linjan junaan kello 15:13 ja poistuneen sielä 16:42. Penber oli ollut junassa yhdellä lipulla puolitoista tuntia, vaikka koko linjan kiertäminen ympäri kerran kestää vain tunnin.

Kuvista näkyi, että Penberilla oli jokin kirjekuori tullessaan sisään portista, mutta junasta poistuessaan hänellä ei ollut sitä enää. Lisäksi Penber näytti ennen kuolemaansa yrittävän epätoivoisesti katsoa junaan. L piti mahdollisena, että Kira olisi ollut junassa. Mutta jos näin oli, Kira ei olisi jäänyt valvontakameroiden kuvaan kuoren kanssa, vaan tutkinut paikan ennalta ja liikkunut kulmissa, jossa kameroita ei ollut, tai piiloutunut muurien taakse.

Sillä välin Light Yagami on neljän päivän ajan kirjoittanut rikollisia nimiä Death Noteen nukkumatta kunnolla. Hän kysyy Ryukilta, toimiko Death Note varmasti milloin tahansa, kunhan kuolinaika oli ennen luonnollisen elinajan loppua. Ryuk sanoi, etteivät shinigamit koskaan käytä muistikirjaa niin, mutta teoriassa sen pitäisi toimia. Light kirjoitti kuolinaikoja viikkojen päähän siltä varalta, että joutuisi sairalaan, koska olisi liian epäilyttävää, jos kuolemat silloin lakkaisivat.

Light tutki vielä isänsä tietokonetta, mutta siellä ei ollut uusia tietoja tutkinnasta. Tukinta oli muuttunut huomattavasti FBI-agenttien kuoleman jälkeen. Naomi Misoran taas olisi pitänyt tehdä itsemurha 3. tammikuuta 2004 kello 12 mennessä. Nyt oli 5. tammikuuta ja koska Lightille ei ollut tapahtunut mitään, Misora oli luultavasti tehnyt niin kuin Death Noteen oli kirjoitettu. Hän oli myös pyytänyt Yuria pitämään treffit Spacelandissä salassa, joten oli varma, ettei hänen osuutensa Kiichiro Osoredan tekemään bussikaappaukseen paljastuisi. Hän päätti piilottaa Death Noten sivuista revittyjä palasia lompakkoonsa.

Sillä välin hotellihuoneessa Watari saa soiton Ukitalta, joka oli saanut yleisövihjesoiton. L käski yhdistämään sen 5. linjan numeron kautta Matsudan kännykkään, johon tulleeseen puheluun L vastasi peitenimellä "Suzuki". Soittaja oli Naomi Misoran äiti, joka kertoi tyttärensä olleen kihloissa Raye Penberin kanssa. L muisti Misoran työskennelleen hänen alaisenaan Los Angelesin BB-sarjamurhatapauksen tutkimisessa. Misora ei ollut palannut hotellihuoneeseensa joulukuun 28. päivän jälkeen. Matsuda ja Aizawa epäilivät tämän tehneen itsemurhan, mutta L uskoi tämän lähteneen Kiran perään ja joutuneen tämän uhriksi.

L päätti rajoittaa tutkinnan henkilöihin, joita Raye Penberin oli tutkinut joulukuun 19. päivään asti. Oli kuitenkin liian vaarallista kuulustella heitä normaalisti, joten L ehdotti kuuntelulaitteiden ja valvontakameroiden asentamista tutkinnan kohteena olleen kahden poliisin perheiden kotiin. Sellainen olisi kuitenkin laitonta, minkä vuoksi Matsuda ja Aizawa vastustivat ajatusta. L:n mielestä työpaikan vaarantaminen ei ollut mitään verrattuna henkensä vaarantamiseen. Lopuksi hän sanoi, että Raye Penberin tutkimat henkilöt olivat NPA:n varajohtaja Koreyoshi Kitamura perheineen sekä itse tutkintayksikköä johtava poliisipäällikkö Soichiro Yagami perheineen.

Suunnittelu Muokkaa

Ohba halusi puhelimen olevan tärkeä elementti luvun "Puhelin" juonelle. Ohba lisäsi Ukitan kohtauksen puhelimeen vastaamisesta luvun nimen vuoksi. Hän sisällytti myös Naomi Misoran äidin puhelinsoiton tutkintayksikölle.

Lukuopas Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki