FANDOM

Päätös
Luvun tiedot
Luku
62
Albumi
Julkaisu japaniksi
2. syyskuuta 2005
Julkaisu englanniksi
7. marraskuuta 2006
Julkaisu suomeksi
21. tammikuuta 2009
Sivujen määrä
21
Lukuopas
Edellinen
Toinen
Seuraava
Kohde

Mutta sinä päätät mitä tehdään, isä.

Light Yagami

Päätös (engl. Decision, jap. 決断 Ketsudan) on Death Note -mangan kahdeksannen albumin ensimmäinen sekä koko sarjan 62. luku.

Juoni Muokkaa

NPA:n johtajan, Kanichi Takimuran, kuoleman myötä sieppaajat olivat ottaneet uudeksi panttivangikseen Sayu Yagamin. Ja jos Soichiro Yagami, Japanin tutkintayksikön jäsen ja NPA:n varajohtaja, tekisi yhdenkin suuren siirron, sieppaajat tappaisivat tämän tyttären. Ide halusi ilmoittaa muille osastoille sekä Takimuran kuolemasta että Sayun sieppauksesta, mutta Matsudan ja Aizawan mielestä oli tehtävä niin kuin Soichiro halusi, koska tämä oli nyt NPA:n korkein viranomainen.

Soichiro oli valmis toimimaan Iden neuvojen mukaisesti, koska ei tuntisi itseään muuten kelvolliseksi poliisiksi. Mutta Light yritti suostutella heitä miettimään asiaa vielä, sanoen Takimurna kuolema ei luultavasti ollut sieppajien, vaan Kiran tekosia. Vaikka tutkintayksikön jäsenet olivat luotettavia, sama ei pätenyt koko NPA:han. Lisäksi sieppaajat eivät sanoneet tappaneensa Takimuraa itse, eikä siitä olisi ollut heille hyötyäkään.

Tiedon Takimuran sieppauksesta oli täytynyt vuotaa NPA:n sisällä, kun taas Kira tiesi melko varmasti Death Noten olevan Japanin poliisilla, kuten myös FBI ja sieppaajat. Kira halusi esittää itsensä oikeuden edustajana, eikä haluaisi Death Noten joutuvan rikollisten käsiin. Siksi hän tappoi Takimuran. Oli parempi, että se pysyisi poliisilla. Lisäksi Kira jatkoi yhä murhiaan toisella muistikirjalla.

L:n kuoleman jälkeen poliisista ei löytynyt ketään Kiraan yhteydessä olevaa henkilöä. Kira oli siis aivan tavallinen ihminen, joka vain sai tietoja poliisin kautta eikä oikeuden edustajana voisi tappaa kaikkia NPA:n jäseniä. Mutta jos Kira saisi selville, kuka häntä jahtaa, tutkintayksikön jäsenet kuolisivat. Ja Sayu kokisi saman kohtalon kuin Takimura, jos sieppauksesta kerrottaisiin. He päättivät kertoa Takimuran kuolemasta, mutta salata Sayun sieppauksen. Shinigami Ryuk huomasi miten Light oli välttänyt epäilyjen kohteeksi joutumisen tai tilannetta joutua tappamaan Sayun. Light itse puolestaan ajatteli kuinka kertomuksensa ansiosta kukaan ei voinut epäillä häntä tai hänen isäänsä Kiraksi. Mutta nyt Lightilla oli kaksi uutta Death Notea tavoittelevaa vastustajaa: sieppaajat sekä Amerikan poliisi.

Light neuvoo kaikkia vielä miettimään asiaa ja palaa asunnolleen. Hän tietää kuinka ihmisten maailmassa oli nyt kolme Death Notea: Misan omistama Death Note, joka oli haudattu maahan ja josta Misalla oli revittyjä sivuja; Remin Death Note, jonka Light oli ottanut omistukseensa Remin kuoleman jälkeen; sekä muistikirja, jonka Light alun perin omisti ja joka nyt oli hänen isänsä hallussa.

Kun Light kysyi viimeisenä mainitun muistikirjan omistajuudesta, Ryuk sanoi sen olleen Soichirolla niin kauan, että omistajuus oli "ehkä" jo siirtynyt tälle. Misa huomauttaa myös kuinka Rem oli ollut kiinnittyneenä siihen muistikirjaan ennen kuolemaansa. Koska Rem oli kuollut, Light tiesi, ettei uusi omistaja voisi tehdä vaihtokauppaa shinigamin silmistä. Mutta joka tapauksessa sieppaajat ja Amerikan poliisi oli saatava ansaan keinolla millä hyvänsä.

Kun Takimuran kuolemasta tiedotettiin myöhemmin lehdissä, SPK:n agentit Anthony Rester ja Stephen Gevanni ilmoittivat siitä Nearille. Rester oletti aluksi sieppaajien tappaneen Takimuran, kunnes Gevanni ilmaisi mahdollisuuden siihen, että Kira teki sen. Nearin mielestä kyseinen näkökulma oli myös mielenkiintoinen, koska silloin vaihtokauppaa muistikirjasta ei voitaisi tehdä ja lisäksi Kiraksi epäiltyjen joukkoa olisi helpompi rajata.

Mutta sitten Near otti esiin Mellon valokuvan ja kysyi Resteriltä, että oliko tämä saanut tietoa hänen olinpaikastaan. Rester ei kuitenkaan ollut saanut selville mitään Mellon vaiheista sen jälkeen, kun tämä lähti orpokodista. Near tiesi kuinka Mello oli aina tunteellinen, eikä ota tärkeitä asioita huomioon. Hän mietti oliko tämä tekemisissä sieppauksen kanssa. Mutta Mello oli jostain syystä jättänyt valokuvansa jälkeen lähdettyään orpokodista.

Myöhemmin Japanin tutkintayksikön päämajassa sieppaajat soittivat uudestaan Soichirolle. He ilmoittivat Sayun olleen nyt tuotu perille ja tiesivät myös tutkintayksikön jäljittäneen heidät Los Angelesiin. He vaativat Soichiroa tuomaa Death Noten yksin Los Angelesiin kahden päivän kuluttua sekä majoittumaan Lake-hotelliin. Soichiro ei suostunut vaihtokauppaan ennen kuin saisi puhua tyttärensä kanssa, mutta sen sijaan sieppaajat lähettivät tästä kuvan hänelle.

Light oli huomannut tausta näkyvän kuvan olevan Los Angelesin televisiossa parhaillaan lähetettävästä ohjelmasta. Aizawa taas oli saanut rajattua puhelun alueen Los Angelesin viidenteen piiriin. Tämän jälkeen Soichiro julistaa aikovansa mennä Los Angelesiin Death Noten mukanaan, sekä NPA:n varajohtajana että Sayun isänä. Hän sanoi tekevänsä kaikki päätökset ja kantavansa kaiken vastuun.

Lukuopas Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki