FANDOM

Lightin muistinmenetys.jpg
Muistinmenetys
Luvun tiedot
Luku
35
Albumi
Julkaisu japaniksi
4. helmikuuta 2005
Julkaisu englanniksi
2. toukokuuta 2006
Julkaisu suomeksi
22. lokakuuta 2008
Sivujen määrä
23
Lukuopas
Edellinen
Vangitseminen
Seuraava
Isä ja poika

Minun pitää luopua turhanpäiväisestä ylpeydestä...Heitän sen pois.

Light Yagami

Muistinmenetys (engl. Whiteout, jap. 白紙 Hakushi) on Death Note -mangan viidennen albumin ensimmäinen sekä koko sarjan 35. luku.

Juoni Muokkaa

Light Yagami oli ensimmäistä päiväänsä suljettuna tuntemattomassa paikassa sijaitsevaan selliin. Hänen kätensä ja jalkansa ovat sidottuna ja häntä tarkkaillaan kameran kautta, joka lähettää kuvaa televisioon L:n hotellihuoneeseen. Saman television kautta L tarkkilee myös Misa Amanea, jolla on edelleen raajat sidottuina ja silmät peitettynä.

L pyrki alun perin saamaan Lightin tunnustamaan itsensä Kiraksi ja paljastamaan tappomenetelmänsä. Mutta lopputulos ei ollut sitä, mitä L odotti. Oliko syytä pitää Lightia syyttömänä, jos rikollisia kuolisi hänen ollessa eristyksessä? L mietti oliko Light juonitellut asioiden menevän tähän suuntaan.

Epätoivoiseksi tullut Soichiro Yagami pyytää L:ltä eroamista Kira-tutkintayksiköstä. Hänen poikansa oli pääepäilty, eikä halunnut antaa henkilökohtaisten tunteittensa vaikuttaa asiaa. L osasi kuvitella Soichiron voivan tappaa ensin Light ja sitten itsensä, mutta vaati Soichiroa olemaan eroamatta poliisivoimista. Soichiro tajuaa eroamisen olevan vain tapa paeta totuutta.

Peläten yhä tunteittensa valtaan joutumista Soichiro vaatii päästä itsekin eristykseen. L oli osannut odottaa tätä ja käskenyt Wataria järjestämään hänelle sellin. Mutta toisin kuin Light ja Misa, Soichirolla olisi käytössä kännykkä ja hän voisi olla yhteydessä perheeseensä ja ulkomaailmaan. Light ei kuitenkaan tietäisi siitä ja Soichiro saisi aina viimeisimmät tiedot tutkinnasta. Soichiro hyväksyy ehdot ja hänen selliään tarkkaillaan kameroiden kautta.

Lightin eristyksen kolmantena päivänä ei ollut raportoitu yhdestäkään rikolliskuolemasta. Light väittää epäilevänsä todella tappavansa ihmisiä epätietoisesti. Mutta L väittää ettei ole syytä epäillä mitään kolmen päivän perusteella. Oikeasti hän kuitenkin miettii että tappamisten loppuessa Light itse tuntui halunneen tulla eristetyksi. Käytös ei ollut Lightin, mutta ei myöskään Kiran tapaista. Hän ei myöskään suostunut paljastamaan Lightille Misaa koskevia epäilyjä.

Viidentenä päivänä rikollisia ei vieläkään ollut kuollut. Matsuda ja Aizawa olivat huolestuneita tilanteesta, koska tapahtumat lähestulkoon todistivat Lightin Kiraksi. L yritti suostutella Soichiroa siirtymään lepäämään rentouttavampaan paikkaan. Mutta Soichiro ei suostunut lähtemään sellistä ilman poikaansa.

Koko tänä aikana muille näkymätön shinigami Ryuk oli ollut Lightin sellissä tämän kanssa. Hänen oli pakko seurata Death Noten ihmisomistajaa. Mutta hän ei saanut lainkaan omenia, joihin hän oli riippuvainen ja kärsi vieroitusoireista.

Seitsemäntenä päivänä L kysyi Lightin voinnista. Light puhui turhanpäiväisen ylpeytensä poisheittämisestä. Hän oli aiemmin sanonut Ryukille sanojen "Heitän sen pois." olevan merkki Death Noten omistajuuden luopumisesta. Ryuk käveli seinän läpi pois sellistä.Lightin kasvojen ilmeessä tapahtuu muutos, jonka L huomaa myös. (Tässä vaiheessa Death Noten omistajuudesta luopumisen myötä Light menetti muistonsa siitä, sekä Remistä, Ryukista ja Kirana toimimisesta. Hän uskoi nyt yäsin olevansa syytön ja että Kira oli joku muu.)

Light alkaa miettiä miksi teki sitä mitä nyt teki. Hän myöntää eristyksen olleen hänen oma ideansa, mutta pitää sitä nyt turhana ja vaatii päästä pois. L, Matsuda ja Aizawa ihmettelevät tätä outoa käännettä. Mutta L sanoo Lightille luvanneensa, ettei päästä tätä ulos ennen kuin tämän syyttömyys varmistuisi. Light väittää, ettei ollut silloin oma itsensä ja sanoo, ettei tiedä mitään keinoista tappaa rikollisia omasta tahdosta. L muistuttaa edelleen Kiran murhien loppumisesta Lightin erityksen myötä.

Epätoivoissaan Light väittää olevansa lavastettu ja ettei hän valehtele. Aizawan meielstä puheiden peruminen ja epälooginen ajattelu ei ole Lightin tapaista. Matsuda epäilee viikon eristyksen olleen tälle liikaa. Mutta he tietävät, ettei eristystä voinut vielä lopettaa. Tapaus ratkeaisi sillä, että Light olisi Kira.

Viidentenätoista päivänä Light, Misa ja Soichiro ovat yhä tarkkailtavina selleissä. Mutta viime yön aikana oli kuollut peräti kahden viikon edestä rikollisia. Matsuda kertoo tästä Soichirolle. Hän ei ole iloinen ihmisten murhaamisesta, mutta iloinen poikaansa kohdistuvien epäilyjen hävlenemisestä. Mutta hän aavistaa L:n tietysti olevan vapauttamatta Lightia vielä.

Matsuda haluaisi vielä kertoa Lightille, mutta L estää sen. L valehtelee Lightille, ettei uusia rikolliskuolemia ole vieläkään tapahtunut ja pyytää Lightia tunnustamaan. Mutta Light sanoo sen olevan vain Kiran ansa ja pyytää näyttää silmänsä, jotta niistä näkisi ovatko ne valehtelijan silmät.

L katsoo Lightin silmiä, mutta kysyy sitten Misalta tiesikö tämä kuka Kira oli. Misa sanoo vain Kiran olevan oikeudenpuolestaja, joka rankaisi hänen vanhempnasa tappaneen murtovarkaan. L, maailman paras etsivä, ei tajunnut lainkaan, mitä oli tekeillä.

Suunnittelu Muokkaa

Luvun nimi viittaa Lightin muistinmenetykseen. Ohba ajatteli sitä huonona nimenä, koska se paljasti osan juonesta. Hän kuitekin lisäsi, ettei yhden juonen osa paljasta koko juonta.

Lukuopas Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki