FANDOM

Mello.png
Mello
Esiintymiset
Ensiesiintyminen mangassa
Ensiesiintyminen animessa
Romaanit
Videopelit
Henkilökohtainen tieto
Oikea nimi
Mihael Keehl (ミハエル・ケール, Mihaeru Kēru)
Muut nimet
M
Laji
Ihminen
Sukupuoli
Mies
Veriryhmä
A
Syntymäaika
13. joulukuuta 1989 (animessa 1992)
Kuolinaika
26. tammikuuta 2010 (animessa 2013)
Ikä
14 (ennen aikahyppyä)
19–20 (aikahypyn jälkeen)
Pituus
171 cm
Paino
52 kg
Tilastot
Älykkyys
7/10
Luovuus
7/10
Aloitekyky
10/10
Tunteellinen vahvuus
8/10
Sosiaaliset taidot
9/10
Muut taidot
Alemmuuskompleksi: 8/10
Näyttelijät
Japaninkielinen ääni
Nozomu Sasaki (佐々木・望, Sasaki Nozomu)
Englanninkielinen ääni
David Hurwitz

Tässä ei ole kyse vain kirjasta. Aion tappaa kaikki tielleni asettuvat ja olla numero ykkönen! Teen mitä tahansa ehtiäkseni ennen Nearia.

— Mello (jakso 27, "Sieppaus")

Mello (メロ, Mero) on vanhin L:n kahdesta seuraajasta, jotka kasvoivat Watarin perustamassa lahjakkaille lapsille suunnatussa orpokodissa (Wammy's House). Roger Ruvie ehdottaessa hänelle Nearille yhteistyön tekemistä Kiran nappaamiseksi, Mello kieltäytyy, koska ei kykene tekemään yhteistyötä jonkun kanssa, jolle jää "toiseksi". Hän lähtee pian orpokodista ja lähtee Kiran pyytäen avukseen mafian.

Ulkonäkö Muokkaa

Mello on nuori mies, jossa on leukaan asti ulottuvat vaaleat hiukset ja siniset silmät. Hänen otsatukkansa taas roikkuu hieman hänen kulmakarvojensa yli ja hänen kehonsa pituus on keskimääräinen. Hän saa myöhemmin suuren arven kasvojensa vasemmalle puolelle räjäytettyään mafian päämajan kiinnijäämisen välttämiseksi. Mello pukeutuu usein tummiin nahkavaatteisiin. Mangan mukaan hänellä on punainen rukousnauha sekä ristillä koristeltu rannekoru.

Hahmo Muokkaa

Vaikka Mello on älykkäämpi kuin useimmat ihmiset, hän on aina jäänyt toiseksi Wammy's Housen älykkäimmälle eli Nearille. Tämä pitää yllä Mellon tuntemaa alemmuuskompleksia. Hän on valmis jopa moraalittomiin tekoihin tullakseen Kiran pysäytäväksi henkilöksi ja jopa sanoo "teen mitä tahansa".

Takeshi Obata huomauttaa Death Note 13: How to Readissa, että Mellon kateus ja viha Nearia kohtaan on yksipuoleista, sillä Near "rehellisesti piti" Mellosta. Kirjan mukaan Mello ei myöskään ole läpensä paha, kun hän tuntee syyllisyyttä Mattin kuolemasta sekä pyytää aiemmin anteeksi myös Soichiro Yagamilta. Mellon sanotaan usein asettavansa tunteensa järkensä edelle. Tsugumi Ohba taas kuvailee Mellon olevan kaikessa ahkera.

L:n makeanhimon tavoin, Mello syö usein suklaalevyjä, jopa puhuessaan. Mangassa hänen nähdään nuolaisevan niitä ennen puraisemista.

Historia Muokkaa

Aluksi Mello nähdään pelaamassa jalkapalloa Wammy's Housen pihalla (ja osuu toista lasta sillä päähän), kun taas Near istuu sisällä kokoamassa palapeliä. Kun lapset tulevat takaisin sisälle, Roger tarttuu hänen käteensä ja pyytää tämän sekä Nearin huoneeseensa, jossa hän kertoo L:n kuolemasta.

Mello on uutisesta sekä järkyttynyt että vihainen. Hän saa myös kuulla, ettei L ollut vielä ehtinyt valita, että olisiko hän tai Near tämän seuraaja. Roger yrittää suostutella heidät yhteistyöhön, mutta vain Near on suostuvainen siihen. Mello ei kykene siihen, koska oli aherruksestaan huolimatta jäänyt älykkyydessä aina toiseksi Nearille. Hän itse toteaa Nearin ratkaisevan palapelit rauhallisesti ja tunteettomasti, minkä jälkeen hän lähtee orpokodista jahdatakseen Kiraa omalla tavallaan. Kun Roger yritti estää häntä, Mello muistutti olevansa jo melkein 15-vuotias ja että kykenee elämään omillaan.

Mello saapuu Yhdysvaltoihin ja liittoutuu johtavan mafioson, Rod Rossin, kanssa. Hän todistaa kyvykkyytensä tuhoamalla sellaisia mafiajohtajia, joita edes Kira ei voinut tappaa. Mellosta tuli tämän myötä Rossille arvokas neuvonantaja ja Ross itse päätti auttaa Melloa saamaan käsiinsä Death Noten.

Juoni Muokkaa

Keväällä 2009 (animessa 2012) Mello saa tietää [Death Noten olemassaolosta Ill Rattilta, CIA:n agentilta, joka oli liittynyt Nearin perustaman SPK:n jäseneksi. Ratt piti myös seuraavien kuukausien ajan Mellon ja mafian jäsenet ajan tasalla SPK:n suunnitelmista.

Sieppausten järjestäminen Muokkaa

Syksyllä Mello oli siepannut NPA:n johtajan, Kanichi Takimuran, vaihtaakseen tämän Death Noteen, joka oli Japanin tutkintayksikön hallussa. Takimura ei tiennyt Death Noten olemassaolosta, mutta kuulustelemalla häntä Mello sai tietää tutkintayksiköön jäseniin kuuluvan ainakin varajohtaja Soichiro Yagami sekä etsivät Kanzo Mogi ja Touta Matsuda.

Myöhemmin Takimura oli salaperäisesti hirttäytynyt omaan silmioonsa. Mello epäili sen olevan Kiran aikaansaannosta, koska jos se piti paikkansa, Kira oli joku sieppauksesta tietävä henkilö. Mello antoi käskyn siepata uudeksi panttivangiksi Soichiro Yagamin tytär, Sayu Yagami.

Kun sieppaus oli toteutettu, Mello antoi Soichirolle ohjeet tulla yksin Los Angelesiin ja majoittua Lake-hotelliin. Jos poliisi tekisi yhtäkään suurta siirtoa, Sayu kuolisi. Mello järjesti kuitenkin vaihtokaupan eri tavalla kuin oli uskotellut Japanin poliisille. Hän oli laittanut kapteeni Kyle Blockin johtaman lennon SE333 kohti Los Angelesia ja käskenyt Zakk Iriusta ohjaamaan Soichiron sinne. Lento teki välilaskun aavikolle, jossa Soichiron oli tarkoitus toteuttaa vaihtokauppa mafian jäsenen "Y462" kanssa. Eikä muistikirja poistunut bunkkerista Y462:n ohjaaman helikopterin mukana, vaan ohjuksessa, jota oli mahdoton jäljittää.

Death Noten käyttäminen Muokkaa

Ensin Mello määräsi Death Noten uutta omistajaa, Jack Neylonia, tappamaan Nearin johtaman SPK:n jäsenet. Mutta henkilörekisteri oli salainen, joten kaikkien nimet eivät selvinneet. Nearin lisäksi eloon jäi myös kolme SPK:n jäsentä: Anthony Rester, Stephen Gevanni ja Halle Lidner.

Mangaversiossa Mello soitti seuraavaksi Soichirolle ja kysyi miten voi tappaa katsomalla vain uhrin kasvoja sekä nykyisen L:n henkilöllisyydestä. Jos Soichiro ei vastaisi, Mello käyttäisi Death Notea Sayun tappamiseen. Soichiro vastasi, ettei ollut saanut selville ensin mainittua ja uskotteli Matsudan olevan nykyinen L (tämän ehdotuksesta).

Sitten Neylon otti yhteyden Yhdysvaltain presidenttiin, David Hoopeen, ja Rossin käskystä antoi puhelimen Mellolle. Mello uhkasi manipuloida ihmisiä laukaisemaan ydinohjuksia, jos tämä ei toimisi hänen toiveittensa mukaisesti. Hän halusi tämän apua SPK:n eloonjääneiden toimien tarkkailemiseksi sekä vierittämään Takimuran kuoleman terroristien niskoille.

Pian mafian piilopaikkaan ilmestyi shinigami nimeltä Sidoh, joka oli tullut etsimään Death Noteaan. Kuulustellessaan tätä mafian jäsenet saivat selville kahden takakanteen kirjoitetun säännön olevan tekaistuja. Mellolla ei ollut moraalista tajua olla testaamatta sääntöä, jonka mukaan kirjoittajan olisi kirjoitettava uusi nimi 13 päivän sisällä, jotta tämä ei kuolisi. Mutta hän mietti oliko Kira tietoinen siitä olivatko säännöt tekaistuja tai että oliko hän käyttänyt niitä epäilyjen hälventämiseen. Hän käski Sidoh'ta vartioimaan sisäänkäyntiä ja pakotti Jack Neylonin tekemään vaihtokaupan shinigamin silmistä.

Hyökkäysten kohteeksi joutuminen Muokkaa

Kun mangaversiossa presidentti Hoopen värväämät ja Yitzak Gazanin johtamat erikoisjoukot hyökkäsivät, tästä oli mafialle hyötyä, kun Sidoh otti kypärät pois sotilaiden päästä ja Neylon näki näiden oikeat nimet. Hyökkäyksen jälkeen Mello ja muut siirtyivät toiseen piilopaikkaan. He yrittivät myös soittaa presidentti Hoopelle, mutta tämä oli tehnyt itsemurhan.

Mello arveli hyökkäyksen olleen Kiran järjestämä ja sai siihen yhä enemmän varmuutta, kun Ross, Neylon ja muut mafian tunnetut jäsenet kuolivat sydänkohtaukseen 10. marraskuuta kello 23:59. Samalla hetkellä Japanin tutkintayksikön jäsenet tekivät rynnäkön piilopaikkaan. Sidoh ei ollut varoittanut Melloa, joten hän ei ollut ehtinyt suunnitella vastahyökkäystä. Hän meni monitorihuoneeseen ja käski eloonjääneitä Royta ja Skyeria tuomaan Death Noten sinne. Tutkintayksikön jäsenet kuitenkin saivat muistikirjan ja pidättivät rikolliset. Mello räjäytti piilopaikan sisäänkäynnit ja uhkasi räjäyttää koko rakennuksen, jos tutkintayksikkö ei tekisi kuten hän käski.

Mello halusi heidän rikkovan kypärissä olevat kamerat ja pudottavan aseet. Sitten yhden heistä piti astua sisään monitorihuoneeseen ilman naamiota ja Death Note käsissään. Se oli Soichiro Yagami. Mello yritti pakottaa tämän luovuttamaan sekä muistikirjan että naamion. Mutta Soichirolla oli shinigamin silmät ja hän näki Mellon oikean nimen: Mihael Keehl. Soichiro yritti nyt puolestaan saada Mellon antautumaan. Mutta yksi mafian jäsen, Jose, olikin vain teeskennellyt kuollutta ja ampui Soichiroa. Mello otti naamion ja käski Josea ottaa muistikirjan Soichirolta, joka ei päästänyt siitä irti. Kun muut tutkintayksikön jäsenet saapuivat ja ampuivat Josen, Mello päätti räjäyttää koko rakennuksen. Hän pakeni pian tämän jälkeen.

Yhteydenotto SPK:n kanssa Muokkaa

Mello ei ollut selvinnyt räjähdyksestä täysin ilman vammoja. Hänen kasvonsa olivat puoliksi arpeutuneet. Hän oli piileskellyt SPK:n ainoan naisjäsenen, Halle Lidnerin, asunnossa. Lidner ei ollut Mellon tai Nearin puolella, vaan halusi vain napata Kiran. Mutta hän oli kertonut Mellolle Nearin epäilevän nykyistä L:n olevan Kira. Mangaversiossa Mello ei voinut uskoa sitä, koska hänelle oli kerrotu Matsudan olevan nykyinen L, mutta harkitsi sitä mahdollisuutena.

Sitten Mello pakotti Lidnerin opastamaan hänet SPK:n päämajaan aseella uhaten. Rester ja Gevanni osoittivat häntä omilla aseillaan, mutta Near käski heitä kaikkia laskemaan aseet. Mutta kun Near sanoi onnistuneensa rajaamaan epäiltyjä Mellon toimien ansiosta, Mello otti raivoissaan aseen taas esiin ja sanoi ettei ollut "työkalu, jota käyttää palapelien ratkaisemiseen." Lidner sai Mellon vakuuttumaan, että jos Near kuolisi, tämä itsekin ammuttaisiin, mikä vain hyödyttäisi Kiraa. Mello ymmärsi tämän ja sanoi tulleensa vain hakemaan ainoata kasvonsa näyttävää valokuvaa. Near antoi sen hänelle ja vakuutti kaikkien Wammy's Housessa ja sen ulkopuolella pysyvän hiljaa tästä.

Mello ei edelleenkään halunnut tehdä yhteistyötä Nearin kanssa, mutta tunasi olevansa vastapalveluksen velkaa. Hän kertoi shinigameista sekä tekaistuista säännöistä, mutta ei paljastanut mitkä säännöt olivat tekaistuja. Sitten hän lähti ja vannoi odottavansa Nearia "maalilinjalla".

Animeversiossa Mello matkusti Japaniin, mutta mangaversiossa hän jäi SPK:n päämajan lähelle ja soitti Japanin tutkintayksikköön kuuluvalle Kanzo Mogille. Hän väitti haluavansa tavata tämän, mutta opastikin hänet SPK:n päämajaan pakottaen Nearin kuulustelemaan häntä puolestaan. Mogi vastannut mitään Nearin kysymyksiin, edes siihen kun Near kysyi oliko toista L:ää koskaan. Mello oletti Nearin ohella, että Kira manipuloisi Mogia. Hän myös tunnusti sekä Mogille että SPK:lle käskeenensä mafian testat 13 päivän sääntöä ja vahvistaneensa säännön olevan valetta.

Japanin tutkintayksikön vakoilu Muokkaa

Kun SPK oli joutunut siirtymään uuteen päämajaan Hitoshi Demegawan ja Kiran kannattajien tekemän hyökkäyksen vuoksi, Mello alkoi tarkkailla Japanin tutkintayksikköä toisen Wammy's Housen entisen asukkaan, Mattin, kanssa. Mello sai myöskin Neariltä ja Lidneriltä samoja tietoja, jotka nämä olivat saaneet Shuichi Aizawalta. Mello ei kuitenkaan ollut kuullut epäitlyjen nimiä, mutta tajusi lopulta itsekin nykyisen L:n ja Kiraksi epäillyn henkilön olevan Light Yagami sekä toiseksi Kiraksi epäillyn henkilön olevan Misa Amane. Misaa Mellon itse oli vaikea epäillä tämän luoteen vuoksi. Mello ja Matt salakuuntelivat tutkintayksikön toimia Lightin ja Misan asunnossa olevan kuuntelulaitteen kautta sekä tarkkailemalla päämajana toimivaa rakennusta.

Takadan sieppaus ja kuolema Muokkaa

Kuultuaan myöhemmin Lidneriltä Nearin suunnitelmasta saada Light Yagami paljastettua Kiraksi varmojen todisteiden esittämisellä Yellow Box -varastossa, Mello yritti vielä ehtiä nappaamaan Kiran ennen Neariä. 26. tammikuuta 2010 (animessa 2013) kun Kiran sanoman nykyinen välittäjä, Kiyomi Takada, oli saapumassa NHN:n televisiosasemalle, Mello ja Matt toteuttivat suunnitelman Takadan sieppaamiseksi. Matt ampu savupanosaseella aseman sisäänkäynnille ja houkutteli osan Takadan henkivartijoista peräänsä. Mello taas uskotteli vievänsä Taakdan turvaan moottoripyöränsä selässä. Henkivartijoiden toimintatapa oli, että turvallisessa paikassa Takada siirrettäisiin yhteen näiden autoista. Mutta Mello ajoi kujalle, jonne autot eivät päässeet ja kahlitsi Takadan kiinni moottoripyörään käsiraudoilla.

He ajoivat kuljetusauton sisään, missä Mello aseella uhaten pakotti Takadan riisumaan vaatteensa sekä luovuttamaan kännykän ja kaikki mahdolliset seurantalaitteet. Sitten Mello lähti liikkee kuljetusautolla kohti Naganoa. Matkan varrella hän jätti pahvilaatikossa Takadan vaatteet ja jäljityslaitteen postituskeskukseen. Hän sai myös kuulla Takadan henkivartijoiden tappaneen Mattin ja tunsi syyllisyyttä siitä.

Mello ei ollut kuitenkaan huomannut, että Takadalla oli mukanaan salainen kännykkä sekä rintaliivehin piilotettu Death Noten sivun palanen. Kun kuljetusauto oli pysähtynyt vanhan kirkon raunioiden sisälle Karuizawassa, Mellon oikean nimen Lightilta kuullut Takada käytti Death Noten palasta ja tappoi Mellon. Jälkien peittämiseksi Light itse tappoi Takadan manipuloimalla tämän tekemään itsemurhan sytyttämällä kuljetusauton tuleen.

Trivia Muokkaa

  • Mellon elinaikaa merkitsevät numerot shinigamin silmillä katsottuna ovat "502209".

Sitaatit Muokkaa

  • "Elän, niin kuin itse haluan." (Luku 61)
  • "Tapan kaikki, jotka asettuvat tielleni. Minusta tulee ykkönen." (Luku 61)
  • "Kosto on vahva motiivi." (Luku 64)
  • "Uusi L on kauhean tottelevainen." (Luku 64)
  • "En ole mikään apuväline, jota voit käyttää palapeliesi kokoamiseen." (Jakso 30)
  • "Meillä on sama päämäärä. Odotan sinua maalilinjalla." (Jakso 30)
  • "Hyvin sanottu, Near." (Luku 77)
  • "Nyt on minun vuoroni käyttää sinua." (Luku 79)
  • "Matt... En uskonut, että sinut tapettaisiin... Anna anteeksi..." (Luku 99)

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki