FANDOM

Kiichiro Osoreda ampuu Ryukia.jpg
Kohde
Luvun tiedot
Luku
7
Albumi
Hahmojen ensiesiintymiset
Julkaisu japaniksi
2. helmikuuta 2004
Julkaisu englanniksi
10. lokakuuta 2005
Julkaisu suomeksi
18. kesäkuuta 2008
Sivujen määrä
19
Lukuopas
Edellinen
Manipulaatio
Seuraava
Nainen

Sori vaan. Olen shinigami, joten tuo ei tapa minua.

Ryuk

Kohde (engl. Target, jap. 標的 Hyōteki) on Death Note -mangan ensimmäisen albumin viimeinen sekä koko sarjan seitsemäs luku.

Juoni Muokkaa

Light Yagami kävelee paikalliselle bussipysäkille, missä tyttö nimeltä Yuri odottaa häntä. Light aikoo varmistaa, että hänen varjostajansa näkisi ne tavallisina treffeinä. Shinigami Ryuk, jonka vain Light näkee, kysyy aikoiko Light pistää aiemmin Death Noteen kirjoitetun huumeriippuvaisen hyökkäämään tytön kimppuun. Light sanoo kirjoittaneensa kuoleman yksityiskohdat Death Noteensa. Mutta Ryuk ei ollut lukenut niitä, koska se olisi tylsää. Light käskee Ryukia vain seurata hiljaa sivusta.

Lightia varjostanut mies tietää pojan olevan Kira-tutkintayksikön päällikkö Soichiro Yagamin poika, tavallinen opiskelija, joka käy arkisin vain koulussa ja valmennuskurssilla ja vaapapäivinä treffeillä. Häntä ei ole syytä epäillä. Mutta mies päättää seurata häntä vielä tämän päivän.

Light ja Yuri istuvat bussiin ja Lightia varjostanu mies taemmalle penkille. Opiskelijat puhuvat yliopistosuunnitelmistaan. Mutta eräällä pysäkillä kyytiin nousee Lightin aiemmin mainitsema huumeriippuvainen rikollinen, Kiichiro Osoreda.

Osodera ottaa esiin revolverin ja ilmoittaa kaapanneensa bussin. Hän käskee kuljettajaa soittamaan Spacelandin toimistoon ja kertomaan mitä tapahtui. Sitten Osoreda ottaa puheliman ja vaatii jättämään puiston eiliset tulot Yuuhihaman pysäkille. Muuten hän ampuisi kaikki matkustajat.

Matkustajat ovat kauhuissaan, mukaan lukien Yuri. Light näyttää hänelle paperille kirjoitetun viestin: "Ei hätää, Yuri. Kaikki järjestyy. Yritän tarttua tyypin käteen ja saada hänet maahan, niin ettei hän voi käyttää asetta. Isäni on etsivä ja hän on opettanut minua toimimaan tällaisissa hätätilanteissa. Tyyppi on aika pieni ja näyttää heikolta. Minulla on kyllä tarpeeksi voimia siihen." Varjostaja näkee sen ja sanoo Lightin suunnitelman olevan liian vaarallinen.

Light kertoo miehelle tämän puhetavan paljastavan, ettei ollut japanilainen. Mies kertoo olevansa amerikkalainen, jolla on japanilaiset juuret. Light vaatii todisteita, ettei mies ole Osoredan rikostoveri. Mies epäröi aluksi, mutta uskoo ettei Light voi olla Kira, koska olisi muuten tappanut Osoredan sydänkohtaukseen. Hän ojentaa Lightille kortin, joka kertoo hänen olevan FBI-agentti Raye Penber.

Light tajuaa L:n tutkivan Japanin poliisivoimia FBI:n avulla. Hän antaa kortin takaisin ja sanoo jättävänsä Osoredan Penberin huoleksi. Penberillä on ase mukanaan, mutta käyttäisi sitä vain viimeisenä keinona. Mutta sitten hän itse joutuisi Japanin poliisien kuulusteltavaksi. Penber voisi kuitenkin vain selittää FBI:n jahtaavan Kiraa itsenäisesti, koska Amerikassa rikollisia oli kuollut enemmän kuin missään muualla.

Sillä hetkellä Light pudottaa paperinpalasen ja Osoreda näkee sen. Paperissa luki vain milloin ja missä Light oli sopinut tapaavansa Yurin. Heti kun hän peittää sen pois, hän näkee hirviön.

Hirviö oli Ryuk, joka oli yllättynyt siitä, että Osoreda näki hänet. Rikollinen yrittää ampua häntä ja matkustajat suojautuvat. Penber luulee miehen näkevän vain hallusinaatioita.

Ryuk kertoo tajunneensa, että paperi, jota Osoreda kosketti, oli repäisty Death Notesta. Hän kertoi etteivät luodit tapa häntä. Hän seuraa Lightia niin kuin kuin muistikirja oli tällä ja jokainen, joka koskee muistikirjaa, näkisi hänet. Ryuk oli vaikuttunut, että näillä tiedoilla ja rikollista käyttämällä oli saanut selville varjostajansa nimen.

Luodit eivät tehoa Ryukiin ja niiden lopettua Osoreda pyytää päästä ulos bussista. Mutta astuessaan ulos, häneen osuu auto.

Light tarkistaa kellonsa, joka näyttää aikaa 11:45. Hän oli aiemmin krijoittanut Death Noteen, että Osoreda nousisi kello 11.31 Spacelandiin menossa olevan bussin. Hänellä olisi revolveri, jossa on kuusi luotia. Hän ottaisi matkustajat panttivangeiksi ja vaatii Spacelandin tuloja lunnaiksi. Hän näkisi kauhean olion ja ampuisi kaikki kuusi luotia. Luotien loputtua hän pakenisi kauhuissaan ja jäisi auton alle kello 11:45 samana päivänä.

Suunnittelu Muokkaa

Ohba valitsi nimen "Kohde" viitatakseen Kiichiro Osoredan yrityksiin ampua Ryuk sekä Lightin yritykseen selvittää varjostajansa oikea nimi.

Lukuopas Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki