FANDOM

Halle Lidner.jpg
Halle Lidner
Esiintymiset
Ensiesiintyminen mangassa
Ensiesiintyminen animessa
Henkilökohtainen tieto
Oikea nimi
Halle Bullook
Laji
Ihminen
Sukupuoli
Nainen
Veriryhmä
B
Syntymäaika
18. helmikuuta 1980 (animessa 1983)
Ikä
29–30
Pituus
180 cm
Paino
52 kg
Tilastot
Älykkyys
7/10
Luovuus
6/10
Aloitekyky
7/10
Tunteellinen vahvuus
7/10
Sosiaaliset taidot
9/10
Muut taidot
Soluttautumistaito: 10/10
Näyttelijät
Japaninkielinen ääni
Akeno Watanabe (渡辺明乃, Watanabe Akeno)
Englanninkielinen ääni
Lisa Ann Beley

Halle Lidner (ハル・リド ナー, Haru Ridonā) on Nearin alaisuudessa työskentelevä SPK:n jäsen. Muiden jäsenten tavoin hän käyttää peitenimeä, koska Kiran tarvitsee tappaakseen tietää uhrinsa nimet ja kasvot.

Ulkonäkö Muokkaa

Lidner on nainen, jolla on pitkät vaaleat hiukset sekä kullanruskeat silmät.

Hahmo Muokkaa

Lidner on entinen CIA:n ja Salaisen palvelun agentti. Hän on myös SPK:n ainut naispuolinen jäsen. Hän liittyi järjestöön alun perin kostaakseen erään sukulaisensa kuoleman, jonka Kyosuke Higuchi aiheutti. Hän sanoo, ettei ole Nearin tai Mellon puolella näiden kilpailussa Kiran nappaamisesta. Vaikka hän työskenteleekin Nearille, hän vuotaa Mellolle tietoja, ja tekee joskus jopa Nearin pyynnöstä.

Lidner vaikuttaa myös tavalla tai toisella välittävän Mellosta, koska antoi tämän piileskellä asunnossaan. Ja hänellä oli myös erittäin huolestunut ilme, kun rekka, jolla oli Mello oli siepannut Kiyomi Takadan, oli syttynyt tuleen.

Juoni Muokkaa

Lidner liittyi SPK:n jäseneksi FBI:n johtaja Steve Masonin sekä sekä muiden Nearin valitsemien henkilöiden kanssa 12. maaliskuuta 2009 (animessa 2012).

Sieppaustapaus Muokkaa

Syksyllä, kun John McEnroe lähetettiin Japaniin vaatimaan ihmisiä tappavan muistikirjan sekä koko Kiran tapauksen tutkinnan luovuttamista Yhdysvalloille, Rester kuunteli keskustelua Nearin sekä komentaja Anthony Resterin ja Stephen Gevannin kanssa piilotetun mikrofonin kautta. He saivat tietää NPA:n johtajan Kanichi Takimuran olevan siepattu ja että sieppaajat vaativat muistikirjan vastineeksi tämän vapaudesta. Myöhemmin Takimurn kuitenkin kuoli ja sieppajat olivat hankkineet uuden panttivangin, NPA:n varajohtaja Soichiro Yagamin tyttären Sayu Yagamin.

Lidner osallistui ainoastamaan animeversiossa osallistui Nearin, Masonin, Resterin ja Gevannin ohella lennon SE333 välilaskupaikkana toimineen aavikon tarkkailemiseen satelliitilla. Vaihtokauppa tehtiin maanalaisessa bunkkerissa, jota ei voinut tarkkailla satelliitilla. Lisäksi kun rikolliset olivat saaneet muistikirjan haltuunsa, se kuljetettiin alueelta pois jäljittämätöntä tyyppiä olevan ohjuksen sisällä.

Mellon jäljittäminen Muokkaa

Myöhemmin sieppaajat tappoivat SPK:n jäseniä muistikirjalla sydänkohtaukseen sekä ajoivat vakoojana toimineen Ill Rattin itsemurhaan. Nearin lisäksi vain Lidner, Rester ja Gevanni jäivät henkiin.

Pian sen jälkeen SPK paljasti Mellon olemassaolon Japanin tutkintayksikölle ja saivat itse tietää muistikirjaan kirjoitetusta seitsemästä säännöstä. Mangaversiossa he saivat kuulla myös kuinka itsemurhan tehnyt preisdentti David Hoope oli aiemmin järjestänyt "L:n" kanssa erikoisjoukkoja tekemään hyökkäyksen mafian piilopaikkaan. Iskujoukkojen sotilaat olivat kuolleet ja oli selvää, että se oli tehty Death Notella. Near sanoi hänelle, että oli toistaiseksi vain parempi seurata tapahtumia sivusta.

Tutkinta eteneeMuokkaa

Kun Japanin tutkintayksikkö oli saanut uuden rynnäkön avulla Death Noten takaisin, Rester ja Lidner kysyivät Nearin ajatuksia tästä kaikesta. Near piti nykyistä L:ää liian tumpelona ja Kiraa liian aktiivisena. Tämä antoi syyn epäillä nykyisen L:n ja Kiran olevan yksi sama henkilö. Near oli vain seitsemänprosenttisesti varma, mutta vakuutti tutkinnan perustuvan oletuksiin. Jos oli väärässä, tarvitsi vain pyytää anteeksi.

Lidner oli muiden SPK:n jäsenten kanssa päämajassa, kun varapresidentti (animessa presidentti) George Sairas ilmoitti Yhdysvaltojen hyväksyvän Kiran. Near päätti antaa Sairasin julkisesti väittää SPK:n lopettavan toimintansa ja miettiessään mitä Mello aikoi. Near uskoi Mellon jättäneen tarkoituksella osan heistä henkiin ja ottaa yhteyttä yhteen heistä. Todennäköisyys oli Lidnerin osalla korkein: 70 prosenttia. Siinä Near osui lähes oikeaan. Mello oli ottanut Lidneriin yhteyttä ja viikkoa aiemmin ja piileskeli tämän asunnossa.

Käydessään suihkussa asunnossaan, Lidner paljasti Mellolle Nearin epäilevän nykyistä L:ää Kiraksii. Hän ei pannut pahakseen Mellon piileskelyä luonaan, mutta vakuutti ettei ole hänen tai Nearin puolella, vaan halusi ainoastaan napata Kiran. Sitten Mello vaati aseella uhaten Lidneriä johdattamaan hänet SPK:n päämajaan.

Kun Mello päästettiin sisään, Rester ja Gevanni osoittivat tätä aseillaan, mutta laskivat ne Nearin käskystä. He ottivat ne kuitenkin uudestaan esiin, Mello raivostui ja otti aseen jälleen esiin Nearin väitettyä hänen tekojensa edesauttaneen Kiraksi epäiltyjen rajaamista. Lidner yritti estää Melloa ampumasta Nearia, koska muuten Mello itse joutuisi ammutuksi mikä olisi myös vain hyödyksi Kiralle. Mello laski aseensa ja Near antoi tälle sen mitä tämä tuli hakemaan: ainoan häntä esittävän valokuvan. Vastapalveluksena Mello paljasti shinigamien olemassaolon ja että osa Death Noten säännöistä oli valetta.

Kun joukko Kiran kannattajia yritti Hitoshi Demegawan johdolla päästä sisään, SPK pudotti rakennuksesta alas seteleittäin dollareita ja kaikkien huomio keskittyi niiden keräämiseen. Lisäksi paikalle saapui myös mellakkapoliiseja, joiden tarkoitus oli saada käsistä riistäytynyt mellakka rauhoittumaan. Lidner poistui muiden SPK:n jäsenten mukana rakennuksesta naamioituneena itsekin yhdeksi mellakkapoliiseista.

Kun Nearin perustelujen kautta Japanin tutkintayksikköön kuuluva Shuichi Aizawa päätti kertoa SPK:lle yksityiskohtia siitä miten alkuperäinen L oli epäillyt nykyistä L:ää Kiraksi, Lidner oli myös kuuntelemassa niitä. Näiden tietojen perusteella Near päätteli nykyisen L:n olevan Light Yagami. Lidner sai Nearilta kertoa Mellolle kaiken paitsi Lightin nimen, minkä Mello saisi ehkä itsekin selville.

Lidner oli Nearin ja Gevannin kanssa päämajassa, kun Rester kertoi löytämistään tiedoista. Light oli viettänyt yliopistossa paljon aikaa toisen opiskelijan, Hideki Ryugan (oikea L,) kanssa. Viimeisen Ryuga oli nähty siellä Lightin sekä Misa Amanen seurassa. Demegawan kuoltua Kiran sanoman uudeksi välittäjäksi valittiin NHN-kanavan Kiyomi Takada. Kun selvisi, että Light tunsi hänet yliopistoajoilta ja että Takada tapaili hotellissa yksityisesti erästä henkilöä. Near päätti pyrkiä pääsemään niin lähelle Takadaa kuin mahdollista ja lähetti Gevannin sekä Lidnerin Japaniin.

Tutkinta JapanissaMuokkaa

Kun Near saapui itsekin Japanin, hän seloisti kaikille SPK:n jäsenille, että uskoi 99,9999-prosenttisesti, että Light Yagami on sekä nykyinen L että oikea Kira, jota nyt kutsuttiin "L-Kiraksi". Sitä, joka nyt jakoi Kiran tuomioita ja sai L-Kiran käskyt Takadan kautta, Near kutsui "X-Kiraksi". Rester kuunteli Nearin teorioita siitä, että Kiran voisi voittaa kahdella tavalla. Toinen olisi vain tappaa molemmat Kirat ja takavarikoida Death Note -muistikirjat. Mutta Near sanoi, ettei hän tai oikea L koskaan suostuisi siihen. Paras tapa oli napata nämä sillä hetkellä, kun Light ja Near kohtaisivat kasvotusten.

Lidner hakisi Takadan henkivartijoiden joukkoon ja kiinnittäisi samalla L-Kiran ja Takadan huomion, kun muut yrittäisivät selvittää ja tutkia X-Kiran henkilöllisyyttä. CIA-taustansa ansiosta Lidner tuli valituksi. Hän sai käskyn myös seurata sivusta Takadan ja Misan illallista, jossa Takada yritti ottaa selvää Lightin ja Misan väleistä. Lidner kertoi myöhemmin tapahtumista Nearille ja Resterille.

Valmistautuminen viimeiseen yhteenottoon Muokkaa

Torstaina 31. joulukuuta 2009 (animessa 2012) Near käski Resteriä ja Lidneriä ottamaan Misan ja Mogin eristykseen, johtuen siitä kuinka Misaa oli epäilty toiseksi Kiraksi. Samaan aikaan Gevannin oli tarkoitus kuntosalin pukukopeilla päästä koskettamaan Mikamin muistikirjaa.

Gevanni onnistui muistikirjan koskettamisessa, mutta ei silti nähnyt shinigamia Mikamin seurassa. Lidner jatkaisi Takadan henkivartijana sekä joidenkin tietojen välittämistä Mellolle seuraavat 23 päivää. Jos Gevannia ei manipuloitaisi muistikirjalla ja hän pysyisi elossa, Nearin olisi aika kohdata Light Yagami kasvokkain.

Muistikirjan sivuja oli kokeiltu vaihtaa toisenlaisella paperilla alkaen siitä sivusta, jota käytettäisiin tammikuun 28. päivänä. 25. tammikuuta Mikamin käytöksessä ei ollut mitään poikkeavaa, joten Near ehdotti Japanin tutkintayksikölle tapaamista kasvokkain. Hän näyttäisi jotain, mikä veisi Kiran tapauksen päätökseen. Molempien ryhmien kaikkien jäsenten tulisi olla paikalla ja tapaaminen tapahtuisi Nearin ostamassa varastorakennuksessa nimeltä Yellow Box, Daikokun sataman kaakkoisosissa. Tapaaminen tapahtuisi kolmen päivän kuluttua ja Mikamin ruutinien perusteella tapaamiskellonajaksi valittiin kello 13. Lidner kertoi suunnitelmasta Mellolle, mutta piti salassa sen että Mikami oli X-Kira.

Takada sieppaus Muokkaa

Seuraavana päivänä kun Takadaa sapui NHN:lle, tuntematon autonajaja hyökkäsi savupanosaseella Takadaa vastaan. Lidner oli aikeissa saattaa Takadan sisälle, mutta sitten eräs moottoripyörällä ajava henkilö sanoi ettei se ollut turvallista ja pyysi Takadaa nousemaan selkään. Lidner tunnisti hänet Melloksi ja neuvoi Takadaa suostumaan tämän. Sitten hän käski henkivartijoiden A- ja B-tiimien seurata moottripyörää ja muiden taas seurata hyökkääjää. Takada oli alun perin tarkoitus siirtää myöhemmin autoon 7, mutta moottoripyörä ajoikin paikkaan, minne autot eivät päässeet.

Lidner ilmoitti Nearille Mellon siepanneen Takadan ja tunnusti vuotaneensa Mellolle kaiken tutkintatiedon, paitsi Mikamin henkilöllisyyden. Near käski häntä etsimään sekä Mellon että Takadan niin pian kuin mahdollista. Mutta kun Lidner saapui paikalle, kuljetusauto oli syttynyt tuleen ja sekä Mello että Takada kuolleet. Lidner pyysi myöhemmin anteeksi tekjaan, mutta Near kertoi hänelle kaiken vielä onnistuvan, jos Light Yagami ei tee muutoksia sovittuun tapaamiseen.

Yellow Box Muokkaa

Kun 28. tammikuuta lopulta koitti, Lidner vapautti Misan ja Mogin. Hän jätti Misan Teito-hotellin luksussviittiin ja Mogi saapuisi hänen mukanaan Yellow Boxiin. Matkan aikana SPK yhdisti Mogin ja Lightille, jotta tämä välittäisi oman tunnuslukunsa kassakaappiin, jossa tutkintayksiköllä olevaa Death Notea säilytettiin. Sitten Lidner ja Mogi suuntasivat Yellow Boxiin Resterin, Gevannin ja Nearin kanssa.

Nearilla oli kasvoillaan alkuperäistä L:ää esittävä naamio. Hän halusi varautua siihen, että muita paikallaolijoita manipuloitiin Death Notella. Kun seuraavan puolen tunnin aikana ei tapahtunut mitään, Near otti naamionsa silloin pois se selitti tutkintayksikölle Kiran tuomioista nykyään vastuussa olevan henkilön saapuvan paikalle ja tuovan mukanaan oman muistikirjansa yrittääkseen tappaa läsnäolijat. Kun Mikami saapui ja alkoi kirjoittaa paikallaolijoiden nimiä muistikirjaan, Near vakuutti, ettei kukaan kuole, koska Mikamin muistikirjaa oli peukaloitu vaihtamalla osa sen sivuista.

Kirjoitettuaan nimet muistikirjaansa, Mikami astui sisään. Kun ilmeni, ettei kukaan kuollut muistikirjan vaikutuksesta, Mikami pidätettiin ja muistikirja takavarikoitiin. Near todisti sen avulla Light Yagamin Kiraksi. Sekä Near että Gevanni selittivät tutkintayksikölle kuinka myös Mikamin aitoa muistikirjaa oli peukaloitu ja kuinka se oli saatu selville. Koska Mellon toteuttama akadan sieppaus oli saanut tilanteen aikkaiseksi, Lidner mietti olisiko Mello osannut odottaa tämän tapahtuvan. Near ei uskonut Mellon ajatelleen niin pitkälle, mutta selitti uskovansa Mellon sisimmässään tiennen ettei kumpikaan voisi yksin ylittää L:n saavutuksia. Tunnustettuaan kaiken Light yritti tappaa Nearin rannekelloonsa piilotetulla Death Noten palasella. Touta Matsuda esti sen ampumalla häntä, kun taas muut tutkintayksikön jäsenet estivät Matsudaa tappamasta Lightia.

Mangassa epätoivoinen Light kääntyi shinigami Ryukin puoleen ja pyysi tätä tappamaan muut. Ryuk kuitenkin kirjoitti muistikirjaansa vain Lightin nimen. Animessa Light yritti paeta samalla kun Mikami teki itsemurhan. Lidner jäi muiden SPK:n jäsenten kanssa varastoon, kun tutkintayksikkö lähti Lightin perään ja löysi tämän toisesta varastosta kuolleena sydänkohtaukseen Ryukin Death Noten vaikutuksesta.

Trivia Muokkaa

  • Kun Teru Mikami käytti shinigamin silmiä mangan luvussa 101 nähdäkseen Japanin tutkintayksikön sekä SPK:n jäsenten oikeat nimet, Lidnerin nimen alla näkyneet elinikää merkitsevät numerot olivat "52438".

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki