FANDOM

Light and Soichiro angry.png
Hätäratkaisu
Tiedot
Jakso
20
Tuotantokausi
2
Ensiesitys Japanissa
27. helmikuuta 2007
Ensiesitys englanniksi
7. maaliskuuta 2008
Ensiesitys Suomessa
10. marraskuuta 2009
Jaksot
Edellinen
Matsuda
Seuraava
Toimeliaisuutta

Hätäratkaisu (engl. Makeshift, jap. 姑息 Kosoku) on Death Note -animesarjan 20. jakso. Se esitettiin Japanissa 27. helmikuuta 2007. Englanniksi jälkiäänitetty versio esitettiin 7. maaliskuuta 2008. Jakso esitettiin tekstitettynä Suomessa MTV3 Scifillä 10. marraskuuta 2009.

Juoni Muokkaa

Kira-tutkintayksikkö tarkkailee Yotsuba Groupin salaista kokousta, jossa kahdeksan henkilöä päättävät henkilöistä, jotka Kiran pitäisi tappaa. Mutta heidän joukostaan puuttuu yksi: Arayoshi Hatori. Tutkintayksikkö sai kokousta tarkkailemalla vahvistuksen, että Hatori oli joutunut Kiran tappamaksi. Toiset Yotsubasta vain pitivät tätä esimerkkinä siitä, mitä ryhmän jättämisen harkitsemisesta seuraa.

Sitten he alkavat tutkia Eraldo Coilin raporttia. Higuchi epäili pystyikö tämä todella selvittämään L:n nimen ja kasvot. Yotsubaa hyödyttävien kuolemien jatkuminen viikonloppuisin paljastaisi näiden yhteyden Kiraan. He päättivät olla vastedes hienovaraisempia. Sitten he palaavat takaisin uhrien valitsemiseen ja puhuvat Japaniin laajenevasta vakuutusyhtiö E.L.F.:stä.

Light ja Soichiro Yagami ovat järkyttyneitä kaikesta kuulemastaan ja uskovat sen riittävän porukan pidättämiseen. L on kuitenkin eri mieltä. Hänen mielestään asia vahvistuisi vain uhrien kuolemisella. Light ja Soichiro eivät pidä tästä ja vaativat murhien estämistä. Mutta L sanoo pidätyksen vain tekevän heidän työstään turhaa. Soichiro ja Light aikovat soittaa heille, mutta L uskoo sen vain paljastavan Eraldo Coilina esiintyvän Aiberin L:n vakoojaksi. Heidän täytyisi ensin selvittää Kiran henkilöllisyys.

Sitten Light päätti lainata L:n nimeä ja soittaa henkilölle, joka ei ollut Kira, mutta oli ryhmän vaikutusvaltainen jäsen: myyntiosaston johtaja Reiji Namikawa (Matsudan arvaus oli VT-osastoa johtava Takeshi Ooi). Oikea L antoi puhelimen, jota ei pystyisi jäljittämään. Namikawa järkyttyi saadessaan puhelun "L:ltä", joka kertoi valvontakameroista ja kuuntelulaitteista. "L" tarjosi sopimusta, jossa vaati kuolemien viivyttämistä kuukaudella. Siten kaikki Yotsubasta, Kiraa lukuun ottamatta, vapautuisivat syytteistä. Puhelun Namikawa uskotteli muille L:n olevan pahempi uhka kuin Yotsuban kilpailijat. Lightin suunnitelma tehosi.

L oli vaikuttunut, koska Light oli keksinyt ennen häntä saman keinon kuolemien viivyttämiseksi. Lisäksi Light oli löytänyt yhteyden Yotsubaan ensin. L väitti jopa Lightin olevan sopiva hänen seuraajakseen. Light tajusi L:n uskovan, että Light oli Kira ja oli väliaikaisesti antanut voimansa toiselle. Kun voimat palaisivat ja L kuolisi, Light saisi hänen paikkansa. L myönsi sen todeksi. Light löi nyrkillä L:ää samalla hetkellä, kun L potkaisi häntä. Matsuda saa heidät lopettamaan ja kaikki päättävät keskittyä nykyiseen Kiraan.

Soichiro vaatii edelleen kaikkien seitsemän epäillyn pidättämistä, koska haluaa tarkistaa loppuisivatko murhat. L ei kuitenkaan usko sen olevan täysin mahdollista ja ehdottaa, että hän työskentelisi vastedes erillään tutkintayksiköstä, vaikka he saisivat yhä pysyä päämajassa. L haluaa jahdata Kiraa omilla keinoillaan. Ihmishenkien säilyttäminen on arvokasta, mutta jos kaikkea tapauksesta ei selvitetä, murhat voivat yhä jatkua.

L ja Light menevät sen jälkeen Misan huoneeseen. L kysyy rakastaako Misa Lightia todella. Hän ihailee tätä jopa enemmän kuin Kiraa, vaikka onkin Kiralle kiitollinen vanhempiensa murhaajan kuolemisesta. Misa myös tukisi Lightia Kiran jahtaamisessa. Aiber saisi Eraldo Coilina esiintyessään kertoa Yotsuballe Misaan kohdistuneista epäilyistä ja sekä yhteydestä L:ään. Light ei haluaisi vaarantaa Misan henkeä, mutta Misa on valmis tekemään Lightin vuoksi mitä tahansa.

Soichiro, Matsuda ja Mogi puolestaan miettivät oliko todella yksinkertaista ratkaista tapaus pidättämällä Yotsuban seitsikko.

Jaksossa luetut Death Noten säännötMuokkaa

  1. Jos sama nimi kirjoitetaan useaan kirjaan alle 0,06 sekunnin erotuksella, kirjat eivät toimi ja uhri ei kuole. (How to Use It: XV, sääntö 2)
  2. Kuoleman jumalan täytyy omistaa ainakin yksi Death Note. Sitä ei saa lainata tai antaa ihmisten käyttöön. (How to Use It: XVI, sääntö 1)

Jakso-opasMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki