FANDOM

Arvio
Luvun tiedot
Luku
78
Albumi
Julkaisu japaniksi
2. joulukuuta 2005
Julkaisu englanniksi
2. tammikuuta 2007
Julkaisu suomeksi
24. helmikuuta 2009
Sivujen määrä
19
Lukuopas
Edellinen
Käyttö
Seuraava
Häpeämätön

Arvio (engl. Prediction, jap. 予測 Yosoku) on Death Note -mangan yhdeksännen albumin kahdeksas sekä koko sarjan 78. luku.

Juoni Muokkaa

Near miettii mitkä Death Note -muistikirjan säännöistä ovat tekaistuja. Sydänkohtauskuolemat ja uhrien manipulointi olivat selvästi totta. Muistikirjan pilkkomiseen ja polttamiseen liittyvää sääntöä ei voinut testata, joten jäljelle jäi sääntö, jonka mukaan kirjoittaja kuolee, jos uutta nimeä ei kirjoiteta 13 päivän sisällä.

Sitten hän soittaa "L:lle" ja kertoo saaneensa Mellon kiinni, mutta että tämä oli paennut. Tämä ärsyttää Lightia, koska Near oli löytänyt Mellon, ja arvaa myös tämän tarkoituksella päästäneen Mellon menemään. Near valehtelee Mellon paenneen omin voimin ja kertoo "L:lle" kuulleensa shinigameista ja niiden yhteydestä Death Note -muistikirjoihin. Light myöntää shinigameja olevan olemassa ja väittää jättäneensä sen kertomatta, koska sitä ei ehkä uskottaisi.

Sitten Near kertoo tietävänsä yhden muistikirjan säännöistä tekaistuksi. Light joutuu vastentahtoisesti myöntämään, että todennäköisimmin 13 päivän sääntö oli tekaistu. Hän on kysyvinään Ryukilta sääntöjen aitoudesta ja Ryuk valehtelee kaikkien sääntöjen olevan oikeita.

Tämän johdosta Near päättelee Death Noten, shinigamin "L:n" sekä Japanin tutkintayksikön olevan samassa paikassa. Hän kysyy olivatko nämä nähneet alkuperäisen L:n kasvot. Light alkaa panikoida ja sulkee yhteyden. Near uskoo tämän perusteella sen olevan totta.

Light varoittaa muita, että Near saattaa epäillä yhtä heistä Kiraksi. He eivät voisi valehdella tai kiistää väitettä, joten Light soittaa Nearille takaisin ja myöntää heidän nähneen L:n kasvot. Sitten Near olettaa, että joku L:n kasvot nähneistä on Kira. Miksi Kira tappoi L:n, mutta ei muita tutkintayksikön jäseniä? Light kuitenkin väitti, että tutkintayksikkö oli jo monesti tullut siihen tulokseen, ettei kukaan heistä ole Kira. Hän uskottelee Kiran yksin löytäneetjostain L:n tiedot. Mutta Near kyseenalaistaa sen ja uskoo myös 13 päivän säännön olevan valetta. Hän uskoi ennemmin Melloa kuin shinigamia ja epäili juuri Kiran pistävän shinigamin valehtelemaan.

Aizawa ymmärsi, että jos "13 päivän" sääntö on valetta, Lightin oleminen eristyksessä yli 50 päivää ilman mahdollisuutta käyttää Death Notea ei enää riitäkään todistamaan tämän syyttömyyttä. Matsuda ei suostu uskomaan Lightia Kiraksi ja muistuttaa kuinka Soichiro Yagami oli ennen kuolemaansa nähnyt, ettei Light ole Death Noten omistaja. Ide ei tämän vuoksi voinut luottaa Nearin sanoihin ja luuli tämän yrittävän rikkoa heidän välinsä.

Light sanoo ymmärtävänsä Nearin päätelmiä, mutta väittää ettei ihmiselämän kunnioittamiseksi suostu käyttämään muistikirjaa vain säännön testaamiseksi. Sitten Near ehdottaa, että testaisi sääntöä itse kirjoittamalla Mellon nimen muistikirjaan. Hän uskoi jo Japanin tutkintayksikön tietävän Mellon oikean nimen. Mello saisi todennäköisesti muutenkin kuolemanrangaistuksen ja Near oli valmis kantamaan vastuun kaikesta. Jos sääntö olisi aito, Near kuolisi. Mutta hänen mielestään sekin olisi hyödyksi Kiran tapauksen tutkinnassa.

Light luuli aluksi voivansa siten tappaa sekä Mellon että Nearin, mutta tajusi sen voivan olla ansa. Lisäksi jos hän yksin kieltäytyisi ehdotuksesta, se saisi hänet näyttämään epäilyttävämmältä. Hän päättää kysyä muidenkin mielipidettä. Matsuda olisi valmis suostumaan Nearin ehdotukseen johtuen Mellon osallisuudesta Soichiron kuolemaan. Ide vastustaa, koska ei usko Kiran olevan kukaan heistä ja uskoo Soichironkin tovovan, ettei muistikirjaa koskaan käytettäisi. Aizawa taas ei pysty luottamaan Neariin koko ehdotuksen tai Mellon pakoon pääsemisen perusteella. Mogi vain sanoo olevansa itsekin säännön testaamista vastaan.

Light kertoo tutkintayksikön päätöksestä Nearille, joka arvelleensa koko ajan, että vastaus olisi kielteinen. Sitten Near lopettaa puhelun. Light ymmärsi Nearin todellisen tavoitteen olevan saada muut epäilemään häntä Kiraksi. Koska Near oli päässyt jo pitkälle, Light uskoi Mellon pyrkivän samaan. Hän kertoo tästä tutkintayksikölle ja epäilee Mellon saaneen jo ainakin Matsuda sekä Mogin puhelinnumerot. Koska Mellolle oli uskoteltu Matsudan olevan nykyinen L, todennäköisin yhteydenoton kohde olisi Mogi. Se olisikin parempi, koska Mogi ei lörpöttele ohi suunsa. Juuri sillä hetkellä Mogi saa puhelun salaisesta numerosta ja soittaja on Mello.

Lukuopas Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki